کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

تجارت ۱۳۰ میلیارد دلارى آمریکا و اعراب

واردات کشورهاى عربى از آمریکا در سال ۲۰۰۷ نسبت به گذشته افزایش یافت و صادرات نفتى و غیر نفتى کشورهاى عربى به آمریکا بخش اعظمى از حجم معاملات تجارى آمریکا را به خود اختصاص داد، به طورى که مجموع حجم صادرات و واردات میان آمریکا و کشورهاى عربى در سال ۲۰۰۷ به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید، درحالى که این رقم در سال ۱۹۹۸ از ۳۷ میلیارد دلار تجاوز نمى کرد. افزایش قیمت نفت باعث شد تا ارزش صادرات نفت کشورهاى عربى براى چهارمین سال پیاپى بیشتر شود، به طورى که ارزش صادرات نفت این کشورها در سال ۲۰۰۷ به ۸۵ میلیارد دلار رسید که ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۰۶ یعنى ۱۳ درصد بیشتر است. به طور متوسط درآمدهاى نفتى کشورهاى عربى صادر کننده نفت در سال ۲۰۰۷ ، ۱۲ درصد افزایش یافت، اما لیبى از جمله کشورهایى بود که درآمدهاى نفتى اش ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد.
میانگین واردات کشورهاى عربى از آمریکا حدود ۳۴ درصد افزایش یافت که این درصد در میان کشورهاى مختلف بین ۷ الى ۱۰۰ درصد متغیر بود.
واردات کشور عربستان از آمریکا در سال ۲۰۰۷ ، ۳۷ درصد افزایش و به ۱۰‎/۴ میلیارد دلار رسید. واردات قطر از آمریکا نیز به ۲‎/۸ میلیارد دلار رسید. واردات کشور مغرب نیز براى نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از مرز یک میلیارد دلار گذشت و به ۱‎/۳ میلیارد دلار رسید. واردات الجزایر از آمریکا با ۴۵ درصد افزایش به ۱‎/۷ میلیارد دلار و واردات اردن ۳۰ درصد افزایش یافت. ارزش واردات کشورهاى عربى از آمریکا در دفتر تحلیل هاى اقتصادى ۴۵ (چهل و پنج) میلیارد دلار برآورد شد، اما خدمات شامل واردات نمى شود.
تضعیف ارزش دلار در افزایش واردات کشورهاى عربى بر حسب انتظارات تأثیرگذار بود، به طورى که هیأت خدمات صادرات کشاورزى وابسته به وزارت کشاورزى آمریکا اعلام کرد تعداد زیادى از کشورهاى عربى براى تأمین مایحتاج کشاورزى خویش از جمله گندم و حبوبات به بازارهاى آمریکا رجوع کردند. درصد افزایش صادرات و واردات کشورهاى عربى از آمریکا در جدول زیر طى سال ۲۰۰۷ عنوان شده است

http://www.iran-newspaper.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد