کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

‌بازی‌های‌ رایانه‌ای سود و کشته می‌دهند!

پس از سونامی ورشکستگی‌های میلیاردی آمریکا که به دیگر نقاط جهان نیز سرایت کرد و همچون گردآبی کشورهای زیادی را نیز به پایین کشید، برخی صنایع آسیب دیدند و برخی نیز بی آسیب ماندند.

در شرایطی که صنایع و دولت‌های مختلف در سراسر جهان گردهم جمع می‌شوند تا به نوعی جلوی زیان‌های بیشتر خود را بگیرند، یک صنعت گویی در این دنیا نیست و نه تنها دچار ورشکستگی شده، بلکه رشد هم داشته است. بله درباره صنعت پولساز و همواره رو به رشد بازی‌های رایانه‌ای حرف می‌زنم. صنعتی که در همین رکود جهانی،18‌درصد رشد را پشت‌سر گذاشت و از ابتدای سال 2008 تا کنون 22 میلیارد تومان سود داشته است. این موضوع من را به یاد تجربه‌های یک دوست دنیا دیده می‌اندازد که می‌گفت در دنیا چند تجارت هستند که رنگ بدبختی را نخواهند دید. اول صنایع غذایی،‌ دوم صنایعی که مشتری آن خانم‌ها هستند و سوم صنایع مرتبط با کودکان و نوجوانان.

اگرچه بازی‌های رایانه‌ای چند سالی است که محدود به سن و سال کوچک‌ترها نمی‌شود. چون این روزها به محض آن‌که خبر می‌رسد کنسول جدید بازی در راه است، بزرگ‌ترها از شب پیش از آغاز فروش در صف‌های طولانی می‌خوابند تا ثابت کنند که آنها هم از خوره‌های بازی‌های رایانه‌ای و الکترونیکی هستند. درخصوص بازی‌های رایانه‌ای و عمق علاقه مردم دنیا به این پدیده ذکر چند خبر کوتاه کافی است تا بدانید در دنیا چه خبر است. خبر اول این که این روزها در اروپا و آمریکا کمپ‌های ترک اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بشدت روبه افزایش است و خانواده‌ها با کمال میل بچه‌های خود را در اختیار این کمپ‌ها می‌گذارند. اما آیا باور می‌کنید که بازی‌های رایانه‌ای کشته هم داده است؟! بله و خبر دوم این که تاکنون 2 نفر در دنیا به علت افراط در بازی و هیجان ناشی از آن پای کامپیوتر خود جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند. آخرین خبر در این باره به یک مرد کره‌ای مربوط می‌شد که پس از 16 ساعت بازی بدون وقفه جان خود را در این راه از دست داد!

عجیب و خنده‌دار است، ولی باور کنید هستند مردمی که تا پای جان بازی می‌کنند، بی‌آن‌که متوجه بشوند چند ساعت در حال بازی هستند. جالب‌تر آن که گرسنگی هم حریف آنها نمی‌شود تا از پای رایانه یا کنسول بازی خود بلند شوند. حتما شما هم با کودکان یا بزرگسالانی مواجه شده‌اید که هنگام بازی، حس شنوایی خود را نسبت به صداهای اطراف کاملا از دست داده و تقریبا به شکلی عمیق گویی هیپنوتیزم شده‌اند.  طرف تا غول بازی را نکشد و نوشته‌های پایانی آن را نبیند، انگار یک ماموریت مهم را نا تمام گذاشته است.

فکر می‌کنم توضیحاتی که در پی آمد، بخوبی برای شما نیز این موضوع را جا انداخته باشد که چرا این صنعت در دوران رکود جهانی هم به رشد خود ادامه می‌دهد.

اما در همین حال ذکر جدیدترین آمار از رشد این صنعت چندان دور از لطف نیست. شرکت مایکروسافت هم‌اکنون اعلام کرده است که تعداد کنسول‌های اکس باکس 360 فروخته شده در سراسر دنیا از تعداد کنسول‌های اکس باکس فروخته شده فراتر رفته است. البته در این میان باید به یک اصل کلی توجه کرد که در طول 5 سال 25 میلیون دستگاه از کنسول اکس باکس فروخته شده و کنسول اکس باکس 360  در طول 3 سال به این رکورد دست یافته است.در این میان، کنسول پلی استیشن 2 همچنان محبوبیت فراوانی دارد و به صورت گسترده‌تر میان کاربران فروخته می‌شود.  

جام جم ۱۷/۹/۸۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد