کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

سوسک با کنترل از راه دور

 محققان راهی متفاوت برای استفاده از سوسک‌ها  یافته‌اند

به گزارش دویچه‌وله، آنها ریزپردازنده الکترونیکی‌ای در بدن سوسک‌ها کار گذاشته‌اند که با استفاده از آن می‌توان این حشرات ریزپا را از راه دور هدایت کرد.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت سوسکی شده که می‌توان آن‌را از راه دور هدایت کرد. این سوسک که "سوسک سایبر" نامیده شده، به خواست هدایت‌کننده خود به پرواز درمی‌آید، به زمین می‌نشیند یا به چپ و راست می‌پیچد. 

به نوشته پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی "Technology Review"، از این سوسک می‌توان برای تعقیب و مراقبت یا در عملیات امداد و نجات استفاده کرد. "سوسک سایبر" در نمایشگاهی تخصصی در ایتالیا معرفی شد. 

مغز دوم

سیستم هدایت سوسک سایبر از یک ریزپردازنده استاندارد، یک گیرنده معمولی و یک باتری تشکیل شده که همگی بر روی یک قطعه پلاتینی نصب شده‌اند. این مغز درون بدن حشره کار گذاشته می‌شود و شش الکترود از آن به عضلات بال‌ها و قسمت‌هایی از مغز که مسئول دیدن هستند متصل می‌شود. 

سیگنال‌هایی که از دستگاه فرستنده (کنترل از را دور) ارسال می‌شوند را گیرنده دریافت کرده و به مغز منتقل می‌شوند. از این طریق می‌توان به عضلات سوسک فرمان برخاستن، نشستن یا پیچیدن داد. 

گروه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا پیش‌تر هم "سایبر سوسک"های دیگری خلق کرده بود اما سوسک جدید، به نوشته "Technology Review"، نخستین سوسکی است که با کنترل از راه دور قابل هدایت است. 

محققان پیش از این بیشتر بر روی هدایت بیدها تحقیق کرده بودند. به نوشته نشریه فوق، سوسک‌ها حشراتی هستند که "بار" بیشتری می‌توانند حمل کنند و هدایت‌شان آسان‌تر است. برای هدایت آنها پالس‌های کوتاهی لازم است که این خود به طول عمر باتریِ "مغزِ دوم" کمک می‌کند. 

تولید پرنده‌های کوچک مصنوعی دشواری‌های بسیاری دارد. دانشمندان به همین منظور راه دیگری را انتخاب کرده‌اند: آنها از توانایی پرواز حشرات به نفع منافع خود استفاده می‌کنند 

همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد