کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

ما و موزه هایمان

 در کشور انگلستان ۱۸۴۸موزه وجود دارد و درآمد آن از راه موزه هایش در سال، ۵/۱ میلیارد پوند است؛ یعنی همان مقداری که انگلستان از طریق صادرات اتومبیل به دست می آورد.

 

مقاله ای در کشور انگلستان چاپ شد درباره موزه های این کشور و نقش آنها در زندگی مردم و جامعه. در این مقاله، تأثیرهای گوناگونی که موزه ها در زندگی مردم این کشور گذاشته اند بررسی شده بود. یکی از این تأثیرها، تأثیرهای اجتماعی است. نویسنده این مقاله موزه ها را به چسبی تشبیه کرده بود که می تواند گروه های مختلف مردم را که ظاهراً خودشان را از هم جدا می دانند، به هم متصل کند.خیلی وقت ها درباره شیوه یا وضعیت زندگی مردم جاهای دیگر دنیا چیزهایی می شنویم یا می خوانیم؛ مثلاً درباره شیوه زندگی بومیان استرالیا یا آوارگان جنگی.

اطلاعاتی که از این طریق به دست می آوریم همیشه در حد اطلاعات باقی می مانند و به ما کمک نمی کنند بتوانیم آن شیوه ها یا وضعیت های زندگی را کاملاً لمس کنیم. خیلی وقت ها مثل قصه ای آن را می شنویم، متأثر می شویم یا هیجان زده، و به فاصله کوتاهی هم فراموشش می کنیم. به همین دلیل هم کمتر پیش می آید صرفاً با به دست آوردن این اطلاعات، خودمان را به آن آدم ها نزدیک احساس کنیم؛ به خصوص به این خاطر که این اطلاعات به ما می گویند شیوه زندگی آنها و وضعیتشان با مال ما خیلی فرق می کند و در این شرایط ما بیشتر، تفاوت هایمان را با آنها احساس می کنیم تا شباهت هایمان را. اما وقتی از نزدیک با اشیا یا آثاری ملموس روبه رو می شویم که این شیوه یا وضعیت های زندگی را به ما نشان می دهند و معرفی می کنند، موضوع برایمان قابل لمس می شود و آن را با تمام وجود حس می کنیم، زندگی آنها را باور می کنیم و دیگر برایمان مثل یک قصه نیست. موزه ها به ما کمک می کنند به شکلی ملموس تر با واقعیت هایی درباره مردم جاهای دیگر دنیا آشنا شویم و ببینیم که با وجود تفاوت ها، چه چیزهای زیادی بین ما مشترک است. موزه ها دنیای ما آدم ها را به شکلی واقعی تر در خودشان منعکس می کنند و به ما کمک می کنند این دنیا را بهتر و عمیق تر درک کنیم و بشناسیم.در مقاله ای که یکی از مسئولان «دانشگاه اقتصاد لندن» آن را نوشته است، علاوه بر نقش اجتماعی موزه ها، نقش اقتصادی آنها هم بررسی شده. موزه ها در اقتصاد کشوری مثل انگلستان نقشی حیاتی دارند. شاید جالب باشد بدانید در این کشور ۱۸۴۸موزه وجود دارد و درآمد آن از راه موزه هایش در سال، ۵/۱ میلیارد پوند است؛ یعنی همان مقداری که انگلستان از طریق صادرات اتومبیل به دست می آورد. در انگلستان هر سال تعداد زیادی از مردم به موزه ها می روند، از پژوهشگران گرفته تا دانشجویان و هنرجویان و مردمی که خیلی وقت ها ترجیح می دهند حتی برای تفریح یا وقت گذرانی به موزه ها بروند. البته نباید تعداد زیاد جهانگردانی را هم که هر سال به این کشور سفر می کنند، فراموش کنیم. ۳۸۰میلیون پوند از درآمد موزه ها از طریق خارجی های بازدیدکننده از موزه های شهر لندن تأمین می شود. تعداد بازدید کننده های خارجی موزه های شهرهای دیگر هم هر سال زیادتر می شود.وقتی اهمیت موزه ها هم به عنوان مرکز های گفت وگو درباره هویت و تاریخ مردم جهان شناخته می شود و هم به عنوان منبع درآمدی گسترده، عجیب نیست که کشوری مثل انگلستان برنامه های گسترده تازه ای  برای گسترش موزه هایش و فعالیت آنها داشته باشد. از جمله این برنامه ها تأسیس «موزه سلطنتی جنگ» است که قرار است یادبودهای جنگ جهانی دوم را در آن نگهداری کنند و همین طور سه موزه ای که مربوط به پناهندگان این دوره است، به علاوه برنامه تعهد بین المللی به موزه بغداد و ارتباط با آن بعد از غارت شدن اشیای این موزه و برنامه های زیاد دیگر. البته طبیعی است که چنین کارهایی به بودجه های خیلی زیادی هم نیاز دارد، اما همین که اهمیت چنین فعالیت هایی در کشوری شناخته می شود، مهم ترین قدم برداشته شده است و قدم های بعدی، چه به تدریج و چه با سرعت، به دنبالش می آید.  

منبع 

ضمیمه همشهری پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵ 

 پینوشت:

 

عکس1:مربوط به معبد دوراونتاش در شوش(نه کارشناسی نه محافظی نه....!یه زمین فوتبال خاکی هم کنار معبد هست که احتمالا مربوط به چند هزار سال قبل بوده که مسئولین نسبت به آن بی تفاوت بوده اند)  

 

دوراونتاش 

 

 

عکس2:نماد بی در و پیکر بودن (بی صاحبی!)این میراث!  

داخل زیگورات

نظرات 2 + ارسال نظر
سفیر آسمان دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 05:26 ب.ظ http://safireaseman.com

سلام
با ما در میز گرد همراه می شوید؟

مهدی گرگ پور چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 03:44 ب.ظ http://gorgpoor.persianblog.ir/

http://gorgpoor.persianblog.ir/
نقش فرماندار و رئیس شورای شهر در تحولات سیاسی کاشان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد