کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

ساخت مینی‌زیردریایی تحقیقاتی در کشور

 

نوآوری‌ در ‌سیستم تعیین عمق‌ ربات‌های زیرآبی‌

همان‌طور که می‌دانید صنایع دریایی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. به همین علت بررسی بسیاری از موضوعات مطرح درباره چگونگی ایجاد تحولاتی نوین در عرصه دریاها مورد توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

 

با توجه به توسعه و گسترش صنایع دریایی، استفاده از فناوری‌های نوین برای پاسخگویی به نیازهای موجود در جمع‌آوری اطلاعات زیست‌محیطی و تحقیقاتی بسیار ضروری خواهد بود.

استفاده از فناوری رباتیک در سالهای اخیر در علوم دریایی نیز مورد توجه قرار گرفته که دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیقات مهندسی در زمینه‌های مرتبط با علوم دریایی را امکان‌پذیر کرده است.

امروزه ربات‌های زیر آبی یکی از مهمترین اجزای علوم و صنایع دریایی هستند که به وسیله نهادهای تجاری، دولتی، نظامی و تحقیقاتی استفاده شده و انجام وظایف متعددی را به عهده گرفته‌اند.
در سالهای اخیر، استفاده از وسایل مهندسی که از قابلیت استفاده در اعماق آب‌ها برخوردار هستند و می‌توانند انجام بسیاری از تحقیقات در بستر دریاها و اقیانوس‌ها را امکان‌پذیر کنند، توانایی انسان‌ها در تحقیق و کار در اعماق دریاها را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و در بسیای از صنایع مختلف استفاده از تجهیزاتی که بتوان آنها را بدون حضور مستقیم نیروی انسانی و را از راه دور هدایت و کنترل کرد، مورد توجه قرار گرفته است، تا جایی‌که در بسیاری از زمینه‌ها انجام طرحهای تحقیقاتی بدون حضور ربات‌هایی که می‌توانند عملیاتی را به صورت برنامه‌ریزی شده انجام دهند و دستورات کاربر را به صورت دقیق اجرا کنند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

ربات‌های زیردریایی نیز یکی از انواع فناوری‌های نوین هستند که کاربر با استفاده از آن می‌تواند این وسیله را در اعماق آب‌ها کنترل کند و عملیات مورد نظر را بدون حضور مستقیم خود از طریق تجهیزات رباتیک انجام دهد.

بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که در سالهای اخیر ربات‌های زیر آبی در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند که به طیف وسیعی از امکانات و تجهیزات مجهز هستند و حتی در برخی موارد به تولید صنعتی نیز رسیده‌اند.

شگفتی حرکت زیردریایی‌ها

به گفته مهندس محمدحسین گیاهی، مجری این طرح تحقیقاتی که توانست رتبه دوم طرحهای ابتکاری در گروه تخصصی مکانیک نهمین جشنواره جوان خوارزمی را از آن خود کند، معمولا عمق دریاها را با فضا مقایسه می‌کنند؛ چرا که شگفتی در ژرفای اقیانوس‌ها کمتر از شگفتی فضای بالای سر ما نخواهد بود. زیردریایی‌ها، ماشین‌هایی هستند که به ما انسان‌ها در شناخت اعماق دریاها کمک می‌کنند و به همین علت آنها را به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اختراعات انسان شناخته‌اند.

سالیان سال دریانوردان فقط می‌توانستند روی عرشه کشتی‌ها کار کنند؛ اما با اختراع زیردریایی، انسان‌ها توانستند همچون موجودات دریایی برای مدت‌های طولانی زندگی در زیر دریاها را تجربه کنند.
دانشمندان برای ساخت و حرکت زیردریایی‌ها از 2 قانون مهم ارشمیدس و بویل استفاده کرده‌اند. طبق قانون ارشمیدس بر هر جسم غوطه‌ور در سیال معادل وزن سیال جابه‌جا شده، نیرو وارد می‌شود.
همواره وزن جسم به طرف پایین و نیروی شناور سیال به طرف بالا خواهد بود. هرگاه این دو نیرو با هم برابر باشند، جسم روی سیال شناور خواهد شد و اگر نیروی وزن بیشتر از نیروی شناوری سیال باشد، جسم کاملا در سیال فرو خواهد رفت.

این در حالی است که براساس قانون بویل در دمای ثابت، حجم و فشار یک سیال با هم رابطه معکوس دارند؛ یعنی هرگاه فشار وارد بر سیال دوبرابر شود، حجم سیال به نصف کاهش خواهد یافت. بر این اساس، از 2 روش دینامیکی و استاتیکی برای تغییر عمق زیردریایی‌ها استفاده می‌شود.

زیردریایی‌های دینامیکی از سرعت حرکت زیردریایی به کمک باله‌ها برای رفتن به اعماق آب استفاده می‌کنند، در حالی که زیردریایی‌های استاتیکی با تغییر شناوری یعنی کاهش و افزایش آب درون مخزنشان تغییر عمق می‌دهند.

نیروی شناوری مثبت با افزایش آب درون‌مخازن منفی شده و در نتیجه زیردریایی به زیر آب می‌رود. در این سیستم، سرعت زیردریایی تاثیری در تغییر عمق آن ندارد.در زیردریایی‌های مدرن نظامی ترکیبی از این دو سیستم مورد استفاده قرار گرفته است و بر این اساس شناوری زیردریایی‌های نظامی با تغییر آب موجود در مخازن اصلی تغییر می‌کند.

وقتی زیردریایی روی سطح آب قرار دارد، مخازن پر از هواست و دریچه‌های اصلی که روی زیردریایی هستند، در این وضعیت بسته خواهند بود. در زیردریایی‌های روسی، منافذی که در بخش تحتانی زیردریایی هستند با استفاده از یک دریچه بسته می‌شوند، اما در زیردریایی‌های امریکایی این منافذ همیشه باز هستند.
هنگام فرو رفتن زیردریایی در آب دریچه‌های بالایی باز شده و به هوا اجازه خروج می‌دهند، در نتیجه زیردریایی سنگین شده و زیر آب می‌رود. برای بازگشت زیردریایی به سطح آب نیز از هوای فشرده برای بیرون راندن آب استفاده می‌شود.

بررسی سیستم جدید

به گفته گیاهی، طرح مینی‌زیردریایی تحقیقاتی، پیاده‌سازی سیستمی جدید برای تغییر عمق زیردریایی‌ها روی یک زیردریایی مدل است. طول بدنه این زیردریایی 70 سانتی‌متر و قطر آن 30 سانتی‌متر است که برای ساخت آن از نوعی پلاستیک به نام تفلون استفاده شده است.

این زیردریایی مجهز به باتری‌های‌12 ولتی قابل شارژی است که نیروی لازم برای موتور پمپ، موتورهای بالانس و موتورهای قوی پیش‌‌راننده را تامین می‌کنند. قدرت مانور خوب، توانایی حفظ تعادل و بازیابی به سرعت تعادل، از مهمترین قابلیت‌های مینی‌زیردریایی تحقیقاتی طراحی شده است که حفظ تعادل افقی آن را با استفاده از سیستم‌ای خودکار تشخیص تعادل امکان‌پذیر می‌کند، همچنین تغییر عمق آن به صورت دقیق با استفاده از سیستم‌های استاتیکی و دینامیکی انجام شده و تصاویر ویدئویی آن به صورت مستقیم قابل مشاهده خواهد بود.

زیردریایی ساخته شده در این طرح پژوهشی براساس اصل افزایش حجم طراحی شد و به همین علت در مقایسه با سیستم عملکرد دیگر زیردریایی‌ها از مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. اساس کار سیستم جدید با جایگزینی مخازن آب و هوای فشرده با پیستون‌ها و سیلندرها و تغییر پمپ‌های فشرده‌سازی هوا به پمپ هیدرولیک شکل می‌گیرد.

به این ترتیب، مخزنی کاملا ایزوله در زیردریایی در نظر گرفته شده است که نیمه پر از روغن است و تنها راه ارتباط مخزن به محیط بیرون یک منفذ خروجی است که به پمپ هیدورلیک متصل است. پمپ هیدرولیک روغن را با فشار زیاد پمپاژ می‌کند. خروجی پمپ هیدرولیک نیز به سیلندری متصل می‌شود که پیستونی مماس بر دیواره آن وجود دارد. با به کار افتادن پمپ هیدرولیک، روغن از مخزن کشیده شده و به درون سیلندر راه می‌یابد که در نتیجه سبب بیرون راندن پیستون می‌شود. با ورود روغن به سیلندر، هوای موجود در مخزن رقیق‌تر می‌شود.

بتدریج با خارج شدن روغن از مخزن به سیلندر و بیرون آمدن تدریجی پیستون، هوا نیز رقیق و رقیق‌تر می‌شود. بیرون آمدن تدریجی پیستون به منزله افزایش حجم زیردریایی است، چرا که این سیستم اساسا به گونه‌ای طراحی شده است که در چنین وضعیتی هیچ جرمی از سیستم کاسته یا به آن اضافه نشده است و فقط هوا در مخزن رقیق و پیستون خارج شده است، در نتیجه حجم سیستم افزایش یافته است. با افزایش حجم زیردریایی، نیروی شناوری افزایش می‌یابد و با ثابت ماندن وزن، زیردریایی به سطح آب منتقل خواهد شد.

مزایا و ویژگی‌ها

به گفته گیاهی در سیستم‌های پیشین که در زیردریایی‌ها برای تغییر عمق از آن استفاده می‌شود، برای رفتن زیردریایی به عمق آب و همچنین کاهش عمق حباب‌هایی در سطح آب ایجاد می‌شود که مکان زیردریایی را مشخص می‌کند، در حالی که در این سیستم از فناوری‌های جدیدی استفاده شده است که حبابی در سطح آب ایجاد نخواهد کرد. یکی از دیگر ویژگی‌های ابتکاری این طرح تبدیل پمپ آب و پمپ فشرده‌سازی هوا به یک پمپ هیدرولیک است.

در این سیستم، مخازن به شارژ نیاز ندارند و بسیاری از محدودیت‌هایی که در سیستم‌های قبلی به علت وجود آب دریا در مخازن و تشکیل رسوب در سطح مخازن وجود داشت در این زیردریایی از میان برداشته شده است. با توجه به کاربرد سیال مایع (روغن) و پمپ هیدرولیک دقت سیستم جدید در مقایسه با سیستم هوای فشرده شده به مراتب بیشتر خواهد بود.

آسیب رسیدن مخازن آب زیردریایی‌ها، احتمال غرق شدن آنها در اعماق دریاها را افزایش می‌دهد، اما در این سیستم هرگونه آسیب‌دیدگی یا نقص در عملکرد قطعات و تجهیزات مربوط به سیستم تغییر عمق زیردریایی که خارج از محفظه ایزوله باشد منجر به غرق شدن زیردریایی نشده و در نتیجه می‌توان احتمال وارد شدن هرگونه آسیب منجر به غرق شدن و از بین رفتن این ربات زیر آبی شناور به حداقل رسانده شده است

از مینی‌زیردریایی تحقیقاتی ساخته شده می‌توان برای کشف و بررسی کشتی‌های غرق شده و همچنین کشف جعبه سیاه هواپیماها در اعماق آب‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، بررسی کابل‌های مخابراتی و بررسی لوله‌ها در بستر دریاها نیز از دیگر موارد کاربرد این فناوری است.

زیردریایی‌ها به روایت تاریخ‌

نخستین زیردریایی در سال 1620 میلادی به وسیله ون دربل ساخته شد که تنها می‌توانست در عمق 5/4 متری حرکت کند. حجم داخل آن بسیار کوچک بود و تنها یک نفر می‌توانست در آن قرار گیرد. در سال 1770 دیوید باشنل، زیردریایی جدیدی طراحی کرد که به کمک دست و پدال‌های پایی حرکت می‌کرد و 30 سال پس از ساخت این زیردریایی، روبرت فوستون زیردریایی دیگری با گنجایش 3 نفر را طراحی کرد که برای نخستین‌بار در این زیردریایی از بال‌هایی برای تنظیم عمق استفاده شده بود.

سال 1904 نخستین زیردریایی که با موتور دیزل  الکتریکی کار می‌کرد در فرانسه ساخته شد که در آن موتورهای دیزل در سطح آب باتری‌های الکتریکی را شارژ می‌کردند و سپس زیردریایی در آب فرو می‌رفت. سال 1954 نیز نخستین زیردریایی با سوخت هسته‌ای ساخته شد که به هوا نیاز نداشت و می‌توانست به مدت طولانی زیر دریا بماند، اما امروزه زیردریایی‌های پیشرفته‌ای ساخته شده که بدون استفاده از کابل در اعماق دریاها قابل هدایت هستند.

http://www.jamejamonline.ir

برترین دانشگاههای دنیا در سال ۲۰۰۸

رتبه بندی دانشگاههای دنیا بر اساس وبومتری در سال جدید اعلام شد که این نتایج بازگو کننده برتری دانشگاههای آمریکا، کانادا و انگلیس نسبت به سایر دانشگاههای دنیاست. برترین دانشگاه ایران نیز دانشگاه تهران است که در رده دوم خاورمیانه و ۱۰۴۵ دنیا قرار گرفته است.

بر اساس آمار منتشر شده
۲۴ دانشگاه اول دنیا در زمینه وبومتریک متعلق به ایالات متحده آمریکا هستند و بیست و پنجمین دانشگاه تورنتو کاناداست. دانشگاه تورنتو کانادا در رده بندی سال گذشته در مقام بیست و سوم قرار داشت.

رتبه بیست و ششمین نیز به دانشگاهی دیگر از آمریکا اختصاص پیدا کرده و دانشگاه کمبریج انگلستان در این رده بندی سقوط کرده و به جایگاه بیست و هفتم سقوط کرده است. این دانشگاه در رده بندی اواخر سال
۲۰۰۷ در رده نوزدهم جای گرفته بود.

رتبه های
۲۸ تا ۳۶ این رده بندی نیز به دانشگاههای آمریکا اختصاص یافته است. بر اساس رده بندی جدید وبومتریک از میان ۳۶ دانشگاه اول دنیا ۳۴ دانشگاه متعلق به کشور آمریکاست و تنها دو دانشگاه از کشورهای انگلیس و کانادا به چشم می خورد.

دانشگاه آکسفورد در این رده بندی در مقام
۳۷ و دانشگاهی از کشور سوئیس در رده ۳۸ قرار دارد. دانشگاهی از آمریکا در رده ۳۹ و دانشگاهی از کانادا در جایگاه ۴۰ دانشگاه های دنیا قرار گرفته است.

برترین دانشگاه آسیایی نیز دانشگاهی از کشور ژاپن است که در رده
۶۱ قرار گرفته است. دانشگاه توکیو از ژاپن صعودی چشمگیر در این رده بندی داشته است. دانشگاهی از اندونزی نیز که در رده بندی سال گذشته در مقام اول آسیا و ۱۳۹ دنیا قرار داشت در آسیا با یک رده نزول به مقام دومی رده بندی دانشگاهها بر اساس وبومتری دست یافته است. این دانشگاه در رده بندی جهانی نیز جایگاه ۷۳ را کسب کرده است. دانشگاهی از تایوان در رده سوم قرار گرفته است. دانشگاههای کشورهای سنگاپور، ژاپن و هنگ کنگ در رده های چهارم تا ششم قرار گرفته اند.

در بخش خاورمیانه نیز دانشگاه کینگ فهد عربستان در رتبه اول قرار گرفته است و دانشگاه تهران در جایگاه دوم است. دانشگاه آمریکایی بیروت نیز که در سال گذشته در رتبه اول خاورمیانه قرار داشت در رده سوم قرار گرفته است. دانشگاه صنعتی شریف نیز با صعود نسبت به سال گذشته در رده پنجم این رده بندی قرار گرفته است.

نکته قابل توجه حضور بیش از
۵۰ دانشگاه ایرانی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر خاورمیانه است. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رده هفتم قرار دارد. دانشگاه های شیراز در رده نهم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در رده دهم قرار گرفته اند.

دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران در رده بندی جهانی در جایگاه
۱۰۴۵ قرار گرفته است. رده پیشین دانشگاه تهران در میان دانشگاههای دنیا ۱۴۶۳ بوده است. نکته قابل توجه این است که هیچ دانشگاهی از ایران در ۱۰۰ دانشگاه اول آسیا جایی ندارد.

رشد دانشگاه کینگ فهد عربستان نیز بسیار قابل توجه است به گونه ای که این دانشگاه علاوه بر صعود خیره کننده در خاورمیانه و آسیا در دنیا نیز به رتبه
۶۳۷ دست یافته است. یکی از اهداف اصلی رده بندی وب سنجی دانشگاههای دنیا ترویج نشریات اینترنتی، حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت، دسترسی به نشریات علمی الکترونیک و سایر دروس دانشگاهی است.

هرچند شاخصهای وب برای اهداف رده بندی بسیار مفید هستند، با وجود این بر پایه تعداد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت دانشگاهی شده اند استوار نشده اند، بلکه این رده بندی بر اساس قابلیتها و میزان معروفیت دانشگاهها در سطح جهانی انجام می شود.

همچون رده بندیهای دیگر، رتبه بندی برپایه وب سنجی نیز تنها تعداد کمی از جنبه ها را مدنظر می گیرد که مهمترین آنها نتایج تحقیقات علمی هر دانشگاه است. به این ترتیب شاخصهای وب که پایه این رده بندی به شمار می روند انعکاس بهتری می یابند و همچنین بسیاری از فعالیتهای دیگر استادان و محققان با حضور در وب بهتر در معرض دید و دسترس قرار می گیرند.

وب نه تنها ارتباطات رسمی دانشگاهی را پوشش می دهد بلکه منشاء شکل گیری بسیاری از ارتباطات غیر رسمی است و در این میان، نشریات الکترونیکی که کیفیت فرایندهای خود را در سطح استانداردهای بالا نگه می دارند می توانند در این رده بندی وب سنجی امتیازات خوبی کسب کنند.

رده بندی وب سنجی نسبت به دیگر رده بندیهای مشابه از میدان دید وسیعتری برخوردار است. در حقیقت این رده بندی تنها روی نتایج تحقیقات متمرکز نشده است بلکه همچنین بسیاری از شاخصهای دیگر را هم به منظور انعکاس بهتر کیفیت جهانی موسسات تحقیقاتی روی پهنای جهانی وب، در نظر می گیرد.

درواقع وب سنجی نشان می دهد در صورتی که کارایی وب یک موسسه آموزشی در جایگاهی پایینتر از استانداردهایی باشد که دانشگاه در نظر گرفته است، مقامات دانشگاهی باید با هدف ارتقای کیفیت و کمیت نشریات الکترونیک آکادمیک، سیاستگذاریهای وب- پایه خود را مورد بازبینی قرار دهند

http://www.zamaneh.ir/Show.aspx?Id=4491

آزمایشگاه کلمبوس در ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب شد

آزمایشگاه تحقیقاتی کلمبوس که ساخت آن را آژانس فضایی اروپا به عهده داشت با موفقت به ایستگاه بین‌المللی فضایی اضافه شد. به گزارش بی‌بی‌سی فضانوردان در ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی برای نصب این مدول آزمایشگاهی به صورت همزمان در بیرون و داخل ایستگاه کار کردند. برای نصب این مدول هشت ساعت راهپیمایی فضایی توسط فضانوردان انجام شد که بیشتر از زمان پیش‌بینی شده بود. قرار بود این مدول روز یکشنبه 10 فوریه (21 بهمن) در ایستگاه نصب شود که بیماری هانس اشلگل فضانورد آلمانی که قرار بود بیرون ایستگاه راهپیمایی فضایی انجام دهد این ماموریت را به تاخیر انداخت. ناسا جزئیات بیماری اشلگل را اعلام نکرده است و تنها گفته است که بیماری او تهدیدی برای جان وی به شمار نمی‌رود. به دنبال کنار رفتن اشلگل -فضانورد اعزامی آژانس فضایی اروپا به ایستگاه بین‌ الملی- از پروژه نصب کلمبوس، استن لاو فضانورد ناسا و یکی از خدمه فعلی ایستگاه بین‌المللی جایگزین او شد تا به همراه رکس والهایم فاز اول نصب پروژه را انجام دهند. اشلگل احتمالا در روز پنجشنبه و در فاز دو نصب کلمبوس دوباره راهپیمایی فضایی انجام خواهد داد. مدول 12.8 تنی کلمبوس که توسط شاتل آتلانیس به فضا حمل شده است [بیشتر] با کمک بازی روباتی ایستگاه بین‌المللی از شاتل جدا شد. این بازو توسط فضانورد للاند ملوین هدایت می‌شد. در فاز یک نصب کلمبوس در ایستگاه بین‌المللی فضایی پوشش‌های مخافظتی آن توسط فضانوردان برداشته شدند و بازوی روباتیک ایستگاه بین‌المللی به آن متصل شد. کلمبوس حدور دو میلیارد دلار هزینه ساخت داشته است و در آن فضای مناسب برای سه محقق وجود دارد. در این مدول آزمایش‌های متفاوتی می‌توان انجام داد. این آزمایشگاه بزرگ‌ترین بخش از ایستگاه بین‌اللمی فضایی است که آژانس فضایی اروپا مستقلا می‌سازد. این مدول آزمایشگاهی که از آن برای انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد در مجموع ظرفیت آزمایشگاهی ایستگاه با بالا خواهد برد. دانشمندان در زمین می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ارتباطی آزمایش‌های خود را در این آزمایشگاه انجام دهند. مرکز کنترل این مدول در اوبرفافنهوفن در آلمان است. قرار است این مدول دسامبر سال 2007 به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود. به گزارش بی‌بی‌سی فضانوردان در ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی برای نصب این مدول آزمایشگاهی به صورت همزمان در بیرون و داخل ایستگاه کار کردند. برای نصب این مدول هشت ساعت راهپیمایی فضایی توسط فضانوردان انجام شد که بیشتر از زمان پیش‌بینی شده بود. قرار بود این مدول روز یکشنبه 10 فوریه (21 بهمن) در ایستگاه نصب شود که بیماری هانس اشلگل فضانورد آلمانی که قرار بود بیرون ایستگاه راهپیمایی فضایی انجام دهد این ماموریت را به تاخیر انداخت. ناسا جزئیات بیماری اشلگل را اعلام نکرده است و تنها گفته است که بیماری او تهدیدی برای جان وی به شمار نمی‌رود. به دنبال کنار رفتن اشلگل -فضانورد اعزامی آژانس فضایی اروپا به ایستگاه بین‌ الملی- از پروژه نصب کلمبوس، استن لاو فضانورد ناسا و یکی از خدمه فعلی ایستگاه بین‌المللی جایگزین او شد تا به همراه رکس والهایم فاز اول نصب پروژه را انجام دهند. اشلگل احتمالا در روز پنجشنبه و در فاز دو نصب کلمبوس دوباره راهپیمایی فضایی انجام خواهد داد. مدول 12.8 تنی کلمبوس که توسط آتلانیس به فضا حمل شده بود با کمک بازی روباتی ایستگاه بین‌المللی از شاتل جدا شد. این بازو توسط فضانورد للاند ملوین هدایت می‌شد. در فاز یک نصب کلمبوس در ایستگاه بین‌المللی فضایی پوشش‌های مخافظتی آن توسط فضانوردان برداشته شدند و بازوی روباتیک ایستگاه بین‌المللی به آن متصل شد. کلمبوس حدور دو میلیارد دلار هزینه ساخت داشته است و در آن فضای مناسب برای سه محقق وجود دارد. در این مدول آزمایش‌های متفاوتی می‌توان انجام داد. این آزمایشگاه بزرگ‌ترین بخش از ایستگاه بین‌اللمی فضایی است که آژانس فضایی اروپا مستقلا می‌سازد. این مدول آزمایشگاهی که از آن برای انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد در مجموع ظرفیت آزمایشگاهی ایستگاه با بالا خواهد برد. دانشمندان در زمین می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ارتباطی آزمایش‌های خود را در این آزمایشگاه انجام دهند. مرکز کنترل این مدول در اوبرفافنهوفن در آلمان است. قرار است این مدول دسامبر سال 2007 به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود. همشهری آنلاین

عبور مترو اصفهان از چهارباغ عباسی قطعی شد

رئیس شورای شهر اصفهان با اعلام اینکه مترو به چهارباغ عباسی وارد می شود، گفت؛ چون تونل مترو به یکباره نمی تواند انحراف پیدا کند، ناچار به زیر خیابان چهارباغ عباسی وارد خواهد شد و به مرور، به سمت غرب چهارباغ انحراف پیدا می کند. عباس حاج رسولی ها در گفت وگو با ایسنا درباره اینکه تونل مترو اصفهان تا چه اندازه به چهارباغ عباسی وارد می شود، اظهار داشت؛ کارشناسان در حال بررسی شعاع انحراف این تونل هستند و چون تونل مترو به یکباره نمی تواند تغییر مسیر دهد، بنابراین تا حدودی به چهارباغ عباسی وارد خواهد شد. اظهارات رئیس شورای شهر اصفهان مبنی بر وارد شدن تونل مترو به خیابان چهارباغ عباسی درحالی مطرح می شود که پیش از این نیز چنین مطالبی عنوان شده و با واکنش رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان روبه رو شده بود، چراکه عبور تونل مترو از خیابان چهارباغ عباسی بنا بر اعلام نظر شورای عالی ترافیک ممنوع شده است و کارشناسان بر خطرهایی که عبور این تونل برای پی خیابان چهارباغ و همچنین مدرسه چهارباغ عباسی ایجاد می کند، بارها تاکید کرده اند. تونل مترو اکنون به ابتدای خیابان چهارباغ عباسی رسیده است و کارشناسان عمران نیز انحراف دستگاه TBM را که در امتداد خیابان برای حفر تونل از آن استفاده می شود، با زاویه یی زیاد غیرممکن می دانند، به همین دلیل مسوولان پیش از اینکه مترو به دروازه دولت (ابتدای چهارباغ عباسی) می رسید، باید چاره اندیشی می کردند. در آن صورت، تونل باید با فاصله یی حدود 200 متری از خیابان چهارباغ عباسی منحرف می شد تا علاوه بر رعایت مصوبه شورای عالی ترافیک که عبور مترو را از خیابان شمس آبادی تایید کرده است، کارشناسان معماری و دوستداران میراث فرهنگی نیز خیال شان از عبور تونل از زیر خیابان چهارباغ عباسی که آثار تاریخی در آن وجود دارند و یکی از ارزشمندترین بخش های بافت تاریخی اصفهان محسوب می شود، راحت می شد. پیش از این نیز نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفته بود قرار شده است، تونل مترو اصفهان با انحراف مسیری که پیدا می کند، به سمت خیابان شمس آبادی حرکت کند

روزنامه اعتماد۲۷/۱۱

سهم 25 درصدی تهران از تولید ناخالص داخلی


- در برنامه ریزی های اقتصادی برای مقابله با رکود و بیکاری عده ای از اقتصاددانان به تصمیم گیران توصیه می کنند که به توسعه منطقه ای و استان های مختلف و طرح های آمایش سرزمین توجه کنند.
در اقتصاد ایران، متناسب با میزان جمعیت هر استان، جمعیت فعال هر منطقه و نرخ بیکاری استان ها و همچنین متناسب با نقشی که هر استان در تولید ناخالص داخلی و سهمی که در ارزش افزوده بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات دارد، باید برنامه ریزی های بودجه ای و سمت گیری های خاص مانند طرح های اشتغال زا مورد توجه باشد و متناسب با ظرفیتی که هر استان در بخش کشاورزی یا صنعت و یا خدمات دارد طرح ها و برنامه هایی اجرا شود و تخصیص اعتبارات دولتی به گونه ای صورت گیرد تا مستقیم با معاش مردم، جمعیت فعال و بیکار هر استان و امکان ایجاد شغلی در هر منطقه مرتبط باشد و مردم هر استان بتوانند مشارکت فعال در طرح های توسعه ای و برنامه ریزی های دولت داشته باشند. نکته دیگر در این رابطه تمرکز امکانات در استان هایی مانند تهران است که عملا باعث شده 25 درصد تولید ناخالص داخلی در تهران ایجاد شود.
نگاهی به آمار جمعیت فعال و سهم استان ها در تولید ناخالص داخلی و سهم آن ها در تولید و ارزش افزوده کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن می تواند تصویر واقعی تری برای چنین رویکردی را پیش روی ما قرار دهد.
اقتصاددانان معتقدند که در دوره گذار به توسعه و مقابله با رکود تورمی، بهترین راهکار کوتاه مدت افزایش اعتبارات مالی و حمایت های دولت از ظرفیت های خالی هر استان است تا امکان ایجاد صنایع جانبی و واحدهای مرتبط با کشاورزی، ساختمان سازی، صنعت و معدن و خدمات فراهم شود به خصوص در شرایط امروز اقتصاد ایران، گسترش بخش خدمات مرتبط با نفت، صنعت و معدن و کشاورزی توصیه شده است زیرا به هزینه کم تری برای سرمایه گذاری در ایجاد اشتغال نیاز دارد.
استان تهران با سهم 25 درصدی در تولید ناخالص داخلی سال 83 و عرضه 25 درصد تولید ناخالص به قیمت بازار، 17 درصد جمعیت فعال کشور را در خود جای داده است و با تمرکز شدید امکانات و بودجه در این استان، سهم تهران در ارزش افزوده تولید کشاورزی کشور 2/5 درصد، در صنعت و معدن 11 درصد، در خدمات 8/37 درصد، در بخش ساختمان 4/27 درصد و در آب و برق و گاز طبیعی 3/12 درصد است.
تمرکز امکانات
به عبارت دیگر، تهران به خاطر تمرکز امکانات دولتی و بودجه ای باوجود 10 میلیون جمعیت که یک هفتم جمعیت کشور است توانسته است یک چهارم تولید ناخالص داخلی را عرضه کند و بیش ترین سهم را در ارایه خدمات و ساختمان سازی در کشور دارد.
پس از تهران استان خوزستان با سهم 8/14 درصد در تولید ناخالص داخلی، 12 درصد در تولید ارزش افزوده آب و برق و گاز، 6/6 درصد در تولید کشاورزی، 3/32 درصد در بخش صنعت و معدن و 2/5 درصد در بخش خدمات سهم دارد. با این وجود خوزستان باوجود 7/5 درصد جمعیت فعال کشور، نرخ بیکاری 6/19 درصدی دارد و این ارقام نشان می دهد که خوزستان باوجود ظرفیت های قابل توجه در تولید صنعتی و کشاورزی و خدمات نیازمند توسعه پایدار است تا عواید این تولید صنعتی به بازار کار و اشتغال نیز سرازیر شود و بیکاری را مهار کند.
استان اصفهان پس از خوزستان در مرتبه سوم کشور قرار دارد که 41/6 درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص داده و سهم آن در تولید کشاورزی پنج درصد، در صنعت و معدن 2/7 درصد و در خدمات 8/5 درصد بوده است. این استان با سهم 7/6 درصدی در جمعیت فعال کشور نرخ بیکاری 3/13 درصدی دارد و در صورتی که بخش خدمات و صنایع جانبی گسترش یابد بیکاری کنترل می شود.
خراسان رضوی با سهم 81/4 درصدی در تولید ناخالص داخلی، در ارزش افزوده تولید کشاورزی 2/7 درصد، در خدمات شش درصد و در صنعت و معدن 8/1 درصد سهم دارد و نرخ بیکاری در این استان 3/9 درصد و سهم آن در جمعیت فعال 2/9 درصد است.
استان فارس با 36/4 درصد کهگیلویه و بویراحمد 02/4 درصد آذربایجان شرقی 78/3 درصد و مازندران 33/3 درصد در رتبه های بعدی تولید ناخالص داخلی هستند.
بوشهر 22/3 درصد، کرمان 39/2 درصد، گیلان 13/2 درصد، مرکزی 18/2 درصد و هرمزگان 06/2 درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارند.
جمعیت فعال
بیش ترین جمعیت فعال در تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خوزستان، فارس، گیلان و مازندران قرار دارد که به ترتیب سهم هر یک از آن ها از جمعیت فعال 5/21 میلیون نفری سال 1383 معادل 17 ، 2/9 ، 2/6 ، 6/4 ، 7/5 ، 9/5 ، 4 و 4/4 درصد بوده است. به این اعتبار طرح های اشتغالزا به خصوص در بخش خدمات باید برای این استان ها سمت گیری شود.
در شرایطی که نرخ متوسط بیکاری در کشور 3/12 درصد در سال 83 بوده است، نرخ بیکاری در برخی استان ها در شرایطی بالاتر از 15 درصد است که نیازمند توجه سریع تر مسوولان برای اجرای طرح های اشتغالزای زودبازده و خدماتی است تا نرخ بیکاری با سرعت بیش تری در این استان ها رو به کاهش گذارد.
استان های سیستان و بلوچستان با نرخ 7/21 درصد، چهارمحال و بختیاری با 6/17 درصد، ایلام با 9/15 درصد، خوزستان 6/19 درصد، فارس 4/13 درصد، کردستان 6/14 درصد، کهگیلویه و بویراحمد 1/14 درصد، گلستان 3/14 درصد لرستان 4/19 درصد، یزد 3/17 درصد و همدان با 14 درصد نرخ های بالای بیکاری را دارند که لازم است برای رفع آن ها متناسب با ظرفیت های هر استان اقدامات لازم صورت گیرد.
به خصوص آن که برخی از این استان ها جزو استان های ضعیف تر به حساب می آیند و سهم آ ن ها در تولید ناخالص داخلی پایین است.
استان یزد با سهم 07/1 درصد از تولید ناخالص داخلی و سهم های اندک در تولید کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات با نرخ بیکاری بالا روبه رو است و استان های همدان با ظرفیت نسبی بهتر در تولید کشاورزی و خدمات و سهم 48/1 درصدی در تولید ناخالص با بیکاری 14 درصد روبه رو است و ضروری است که در طرح های کاهش بیکاری و مقابله با رکود به تقویت بخش صنعت و صنایع جانبی کشاورزی در این استان توجه شود.
لرستان با 4/19 درصد بیکاری سهم دو درصدی در تولید ناخالص دارد و در همه بخش های کشاورزی، صنعتی و خدمات نیازمند ظرفیت سازی های بیش تر است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیکاری 1/14 درصدی و ظرفیت قابل توجهی که در بخش معدنی دارد سهم استان از تولید ناخالص را به چهار درصد افزایش داده و در صورت توجه به منابع اشتغالزای معدنی و صنایع جانبی و خدمات آن و خدمات گردشگری می تواند در کنترل بیکاری و رکود بهتر عمل کند.
استان گلستان با وجود طبیعیت غنی از منابع آب و جنگل با بیکاری 3/14 درصدی مواجه است و با توجه به ظرفیت های استان در کشاورزی، آب و خدمات باید با تمرکز بیش تر در رفع مشکلات این بخش ها، رکود و بیکاری را کنترل کند.
با وجود ظرفیت نسبی کردستان در کشاورزی و خدمات، سهم استان در تولید ناخالص زیر یک درصد است و لازم است که برای کنترل بیکاری 6/14 درصدی آن به اشتغالزایی بیش تر در بخش خدمات و کشاورزی توجه بیش تری شود.

روزنامه سرمایه۱۵/۱۱

موفق‌ترین کارآفرینان جوان آسیا

بیزینس ویک معرفی کرد
نشریه معتبر بیزینس ویک هر ساله با بررسی عملکرد کارآفرینان جوان طی یک رقابت سرسختانه و با استفاده از نظرسنجی بازدیدکنندگان سایت خود موفق‌ترین کارآفرینان جوان هر منطقه را معرفی می‌کند.


نتایج نظرسنجی‌های امسال حاکی از آن است‌ که فرهنگ شرکتی جدیدی در منطقه آسیا رو به رشد نهاده است.
در سال گذشته میلادی از بازدیدکنندگان سایت بیزینس ویک خواسته شد از میان 25فینالیست این رقابت‌های سالانه، بهترین کارآفرینی را که سن 30سال یا کمتر دارد و در منطقه آسیا- پاسیفیک کار می‌کند، انتخاب کنند. این 25نفر فینالیست هم از فهرستی بسیار طولانی‌تر از افراد پیشنهادی توسط خوانندگان و نویسندگان بیزینس ویک انتخاب شدند. سپس از خوانندگان خواسته شد که به‌صورت آنلاین در این رای‌گیری شرکت کنند.
برترین کارآفرین آسیا که امسال انتخاب شده است، نوین‌مینه‌تری، جوان 25ساله ویتنامی است که دو شرکت را راه‌اندازی کرده است. این دو شرکت «مای ورلد» (دنیای من) و «ویت‌تک» نام دارند.
او دارای مدرک لیسانس در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پورتلند اورگان است و در سیلیکون دره به عنوان یک برنامه‌نویس برای شرکت نرم‌افزاری «سرنا» کار کرده است.
او می‌گوید: «کارآفرینی شغل من نیست،‌علاقه من است.»
فرصت‌های برون‌سپاری:
نوین از دانش خود در زمینه ایالات متحده و ویتنام به عنوان سرمایه خود استفاده کرد و دفاتر شرکت ویت‌تک را هم در پورتلند و هم در شهر هوشی مینه تاسیس کرد.
این شرکت در زمینه توسعه نرم‌افزارها فعالیت می‌کند و در زمینه برون‌سپاری تخصص دارد. این شرکت تخصص خود را در زمینه کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط متمرکز کرده است.
شرکت دیگر نوین که مای ورلد نام دارد، یک سرمایه‌گذاری در زمینه وب‌دو است که شرکت پیشتاز در زمینه‌های اجتماعی و آموزشی در ویتنام است.
این شرکت به کاربران خود امکان به اشتراک گذاشتن خبرها، بلاگ‌ها، عکس‌ها، موسیقی و سایر داده‌ها را هم به زبان ویتنامی و هم به زبان انگلیسی می‌دهد.
نوین می‌گوید: «من در سن جوانی تحت‌تاثیر کسب‌و‌کار و تکنولوژی قرار گرفتم و به آنها علاقه‌مند شدم. این در ذات من بود که به یک کارآفرین تبدیل شوم.»
اقتصاد دارای رشد سریع ویتنام به کارآفرینانی چون نوین فرصت‌های بی‌نظیری می‌دهد؛ به‌خصوص در زمینه برون‌سپاری برای افرادی که به دنبال جایگزین‌های کم‌هزینه‌تری به جای کشور هندوستان هستند.
افزایش ارزش پول هندوستان در برابر دلار و افزایش دستمزدها در بنگلور و سایر مراکز «آی‌تی» منجر به گشایش شرکت‌هایی چون ویتتک شده است.
نوین می‌گوید: «ویتنام با بهره‌مندی از خیل عظیم نیروی کار جوان و مستقر خود توجه جهان را در زمینه بازار فن‌آوری‌های پیشرفته به خود معطوف ساخته است.»
نفر دوم در رتبه‌بندی امسال بیزینس ویک سالونی مالهوتورا، موسس و رییس شرکت دسی‌کروسالوشنز است. او که فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی پونا، در نزدیکی بمبئی است، شرکت خود را در فوریه گذشته تاسیس کرده است. او که یک دختر است مانند نوین سعی دارد، یک کسب‌و‌کار برون‌سپاری راه بیاندازد و این کار را از طریق گردهم‌آوری کارکنان با دستمزد پایین انجام می‌دهد.
توصیفی که او از شرکت دسی‌کرو سالوشنز ارائه داده این است یک شرکت برون‌سپاری فرآیندهای کسب‌و‌کار «شهری نیست و به مسائل اجتماعی توجه دارد.»
هندوستان از این دست شرکت‌ها بسیار دارد؛ اما این شرکت متفاوت است. سالونی می‌گوید: علت این تفاوت این است که تمرکز این شرکت برگردهم آوردن نیروی کار در شهرهای کوچک و مناطق روستایی است.
او می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش شرکت دسی‌کرو تاکنون این بوده است که مشتریان خود را متقاعد سازد که بهره‌وری در مناطق روستایی بیشتر است.»
او می‌افزاید که هنوز برای اعلام موفقیت این تجربه بسیار زود است. به عنوان مثال آموزش کارگران روستایی برای نوع کاری که دسی‌کرو ارائه می‌دهد، هنوز به صورت یک مشکل باقی مانده است.
او می‌گوید: «ما هنوز یک شرکت نوجوانیم و راه‌ زیادی برای رشد در پیش داریم.»
اما تاکنون او از این تلاش‌ها لذت برده است. او مدعی است به عنوان یک کارآفرین ضمن آنکه احساس مسوولیت می‌کند، از کارش لذت نیز می‌برد. برای او هر روز یک چالش جدید است مملو از مشکلاتی که باید حل شوند.

دنیای اقتصاد۱۵/۱۱

چند سال دیگر به خودکفایی تولید دخانیات می رسیم!

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: امیدواریم شرکت دخانیات طی چند سال آینده به خودکفایی تولید رسیده و واردات کاهش یابد. طه طاهری در پاسخ به این سوال که آیا افزایش آمار مربوط به قاچاق سیگار در سال جاری استراتژی 5 ساله این شرکت برای خودکفایی در زمینه تولید سیگار را در کشور با چالش روبرو نمی‌کند؟‌ توضیح داد: هنوز نمی‌توانیم درباره افزایش میزان قاچاق سیگار به کشور تحلیل درستی داشته باشیم، زیرا معمولا در پایان سال آمار مربوط به تولید و مصرف سیگار در کشور مشخص می‌شود. این در حالی است که به دنبال اجرای برنامه‌های مبارزه با قاچاق، میزان کشف سیگار قاچاق در کشور طی سال جاری افزایش داشته است. وی با تاکید بر این‌که هنوز نمی‌توانیم به طور قطع افزایش میزان قاچاق سیگار به کشور را تایید کنیم، افزود: دو فعالیت ساماندهی مبارزه با قاچاق سیگار در سراسر کشور با همکاری نهادهای ذی‌ربط و افزایش تولید در داخل را طی سال جاری در دستور کار قرار دادیم که در بخش تولید سیگار در داخل کشور روند تحول در حال آغاز است. طاهری عنوان کرد: برنامه فعلی شرکت دخانیات این است که از سهم 23 درصدی فعلی در زمینه تولیدات داخلی، در پایان سال 86 به سهم 30 درصدی دست پیدا کنیم؛ این در حالیست که سهم تولید در داخل کشور از مصرف کل کشور که در سال گذشته 43 درصد بوده است، در 9 ماهه امسال به 45 درصد رسیده است که پیش‌بینی می‌شود تحولی اساسی در این زمینه صورت گرفته و شعار خودکفایی ملی و تولید در داخل تحقق یابد. مدیرعامل شرکت دخانیات همچنین در واکنش به این سوال که علت قدیمی بودن ساختار شرکت دخانیات چیست؟ اذعان کرد: به هرحال صنعت دخانیات در کشور قدمتی 70 ساله داشته، اما این صنعت کم‌کم به سمت تحول پیش می‌رود؛ ضمن این‌که قدمت هر سازمان دلیلی بر قدیمی بودن فرآیند‌ها نیست و این شرکت در حال حاضر ضمن برخورداری از تکنولوژی مناسب و استفاده از سیستم‌های مدرن مدیریتی و همچنین در جهت به روز شدن عملیات‌های تولیدی خود درصدد کسب استانداردهای جهانی ایزو برای کلیه واحدهای صنعتی‌اش است. او با اشاره به این‌که استراتژی شرکت دخانیات نشان‌دهنده این است که این شرکت برای آینده خود برنامه عملیاتی دارد، خاطرنشان کرد: عملکرد 29 ماه گذشته این شرکت در مقایسه با مدت مشابه گذشته دارای رشد بوده است. به گفته طاهری، شرکت دخانیات اعمال مقررات سختگیرانه در جهت حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و همچنین کاهش مصرف را به عنوان برنامه‌ای راهبردی در دستور کار خود قرار داده است. وی اضافه کرد: در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز شرکت دخانیات بخشی از مسوولیت‌های خود در زمینه‌های تولید و کشاورزی در حال واگذاری یا واگذار کرده است. طاهری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سیستم‌های جدید مدیریتی مانند EFQM که در برخی از شرکت‌های صنعتی در کشور اجرا می‌شود، جایگاهی در شرکت دخانیات ندارد؟ به ایسنا گفت: چنین گفته‌ای را قبول ندارم و در حال حاضر سیستم‌های جدید مدیریتی در شرکت دخانیات اجرا می‌شود و هر کس در صورت تمایل می‌تواند با مراجعه به این شرکت آن‌را مشاهده کند. مدیرعامل شرکت دخانیات در ادامه در واکنش به این انتقاد که چرا شرکت دخانیات نسبت به دیگر واحدهای تابع وزارت صنایع و معادن اطلاع‌رسانی کمتری داشته و به اصطلاح از نظر خبری بسته است، خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات مربوط به شرکت دخانیات در سایت این شرکت قرار گرفته است. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا درآمد شرکت دخانیات اعلام نمی‌شود؟ تاکید کرد: میزان درآمدها در همه سازمان‌ها کاملا علنی نبوده و شرکت دخانیات ایران کلیه اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمدهای خود را به مجمع دخانیات و مقامات بالادست اعلام می‌کند و این مساله توسط سازمان حسابرسی کل کشور سالانه کنترل و اعلام می‌شود. او در عین حال تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران در راستای بند ج و بند ط تبصره 14 بودجه سال 85 و 86 تکالیف قانونی خود را طبق ابلاغیه ریاست جمهوری انجام داده است.

گاز ترکمن ‌ها به جاى ایران به چین می‌رود

از روز یکشنبه 27ژانویه سال 2008 میلادی صادرات گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شد. این درحالی است که ترکمنستان همچنان بر موضع قبلی خود پافشاری می‌کند و صادرات خود به ایران را آغاز نکرده است.

ایران به دلیل قطع گاز ترکمنستان و کاهش شدید دمای هوا در روز هفتم ژانویه اقدام به توقف صادرات گاز به تنها بازار خارجی خود کرد و این توقف صادراتی حدود 20روز به طول انجامید.
این در حالی است که شش روز قبل از آن؛ یعنی در روز اول ژانویه سال 2008 میلادی صادرات گاز ایران به ترکیه به 5‌میلیون متر‌مکعب کاهش یافته بود. اما در روز گذشته به دلیل افزایش دمای هوا در ایران و کاهش 5‌میلیون متر‌مکعبی مصرف‌گاز در هر روز صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شد.
سید رضا کسایی زاده، رییس شرکت ملی گاز ایران، در یک مصاحبه اعلام کرد :«از نیمه شب روز بیست و هفتم ژانویه سال 2008 میلادی ایران صادرات گاز خود را به ترکیه آغاز کرده است. قرار بر‌این است که روزانه 3‌میلیون متر‌مکعب گاز به ترکیه صادر شود و بدون شک در طی روز‌های آتی به تدریج صادرات گاز به ترکیه افزایش می‌یابد تا به سطح قراردادی قبلی یعنی 30‌میلیون متر‌مکعب در روز برسد.»
ترکیه از دسامبر سال 2001 میلادی و بعد از ساخت خط لوله گاز به واردات حدود 30‌میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی ایران (20 درصد نیاز مصرفی) از طریق تبریزاقدام کرد. این در حالی است که آمریکا بار‌ها نسبت به این قرارداد انتقاد کرده و از ترکیه خواسته است تا با لغو قرارداد دو جانبه با ایران واردات این گاز را متوقف کند.
اما ترک‌‌ها که خود را از دوستان ایران می‌دانند از این کار اجتناب کردند و همچنان متقاضی گاز صادراتی ایران هستند. این تمایل برای ایران نیز بسیار خوشایند است؛ زیرا ترکیه تن‌ها بازار خارجی برای گاز تولیدی ایران است و ایران در نظر دارد از طریق ترکیه گاز خود را به بازار اروپا صادر کند.
از طرف دیگر، مذاکرات پی درپی در مورد ساخت خط لوله صلح نیز میان ایران و پاکستان و هند ادامه دارد؛ اما به دلیل مشکلات متعدد موجود هنوز این قرار داد نهایی نشده است. پیش از این قرار بود تا انتهای ماه ژانویه این قرار داد نهایی شود، ولی آخرین اخبار حاکی این مطلب است که نهایی شدن این قرارداد به تعویق افتاده است.
ایران و ترکمنستان
اصلی ترین عامل قطع صادرات گاز ایران به ترکیه، بهانه جویی ترکمنستان برای افزایش قیمت گاز بود. در اواخر دسامبر سال 2007 میلادی و در شرایطی که تغییرات جوی سبب شد تا سخت ترین زمستان چند دهه اخیر در منطقه و به خصوص ایران وجود داشته باشد، ترکمنستان به بهانه مشکلات فنی صادرات گاز خود به ایران را متوقف کرد.
این کشور که روزانه 23‌میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی مایع به ایران صادر می‌کرد، در سال 2006 میلادی نیز با قطع صادرات ایران را مجبور به پذیرش قیمت بالاتر کرد.
اما در سال گذشته ایران و ترکمنستان قراردادی را امضا کردند که در آن به شرط عدم تغییر قیمت تا سه سال و افزایش حجم صادرات گاز ترکمنستان به ایران قیمت تازه از طرف ایرانیان مورد قبول قرار گرفته بود. اما پیش از اینکه یک سال از زمان انعقاد قرار داد بگذرد، ترکمنستان بازی روس‌ها را تکرار کرد.
در قواعد این بازی مالک منبع انرژی در سخت ترین شرایط عرضه این منبع را به مصرف کنندگان متوقف می‌کند و قیمت بالاتری را تقاضا می‌کند.
در چنین موقعیتی اغلب کشور‌ها مجبور به پذیرش قیمت پیشنهادی می‌شوند و در صورتی‌که آن کشور قیمت جدید را نپذیرد، از فهرست شرکای تجاری مالک منبع انرژی خارج می‌شود.
این کاری است که روسیه در سال‌های گذشته با اوکراین و بلاروس کرد و در سال گذشته ترکمنستان با انجام آن ایران را مجبور به پذیرش قیمت بالاتر نمود. ولی به نظر می‌رسد این بازی برای ایران تکراری شده و ترکمنستان با اجری آن یکی از بازار‌های مهم که خود را از دست داد. در جریان قطع صادرات گاز ترکمن‌ها به ایران سران ایران بار‌ها اذعان داشتند که دلیل این بهانه جویی را برای قطع صادرات می‌دانند و با استناد به قرار داد سال قبل آن را بی‌اساس دانستند.
در همین زمان منوچهر نوذری وزیر نفت ایران تاکید کرد: بحث پیرامون قیمت گاز صادراتی ترکمنستان به ایران تنها در صورتی آغاز می‌شود که ترکمنستان صادرات را از سر گیرد. با گذشت چندین روز از این پیشنهاد و عدم دریافت پاسخ مناسب نوذری توقف خرید گاز از ترکمنستان را محتمل دانست.
به هر حال در شرایطی که این درگیری‌ها بین ایران و ترکمنستان وجود داشت اخبار جدیدی منتشر شد، مبنی بر اینکه ترکمنستان گاز خود را به چین صادر می‌کند. قرار بر این است که ترکمنستان سالانه 30میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی را برای مدت سی سال و به قیمت 195دلار به ازای هر هزار متر‌مکعب به چین صادر کند. در این قرارداد عظیم دو مساله با اهمیت وجود دارد: اول اینکه ظرفیت تولید گاز در ترکمنستان 3/1هزار میلیارد متر‌مکعب است و با صادر‌کردن 30میلیارد متر‌مکعب در سال سهم زیادی از توان صادراتی این کشور وارد بازار چین می‌شود و دوم اینکه قیمت اعلام‌‌شده حتی از دو برابر قیمت گاز صادراتی ترکمنستان به ایران هم بیشتر است که این تاییدی دیگر بر بازی روسی ترکمن‌ها است. طبق قرار داد قبلی ایران و ترکمنستان،این کشور سالانه حدود 5/8میلیارد متر‌مکعب گاز به ایران صادر می‌‌کرد.
منبع:irdiplomacy.ir

انفجار اینترنتی در چین!

اکونومیست بررسی کرد:

یکی از جالب‌ترین آمار آخر سال منتشر شده توسط دولت چین تازه‌ترین اطلاعات در مورد تعداد کاربران اینترنت در این کشور بود.


تعداد کاربران اینترنت در این کشور به 210میلیون نفر رسیده است. این رقم تکان‌دهنده بیش از 50درصد بیشتر از سال قبل و بیش از سه برابر تعداد کاربران در هندوستان است. هندوستان غول نوظهور آسیا است که اغلب چین با این کشور مقایسه می‌شود. بنا به اعلام بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی، چین طی چند ماه آینده بیش از آمریکا، پیشتاز کنونی کاربر اینترنت خواهد داشت و به دلیل آنکه تناسب جمعیتی که از اینترنت استفاده می‌کنند، پایین است؛ یعنی فقط 16درصد، رشد سریع تا مدتی ادامه خواهد داشت.
تعجبی ندارد که این کشور بزرگ، ثروتمند از نظر تکنولوژی کارآمد پذیرای اینترنت شده است. اما این کار را بسیار متفاوت با دیگر کشورها انجام داده است. بخش بزرگی از آن در نتیجه شیوه سرکوب‌گرانه دولت در مورد اطلاعات و سرگرمی است. اخبار سانسور می‌شود، تلویزیون توسط دولت کنترل می‌شود و کتاب‌فروشی‌ها و سینماها که طی دوران انقلاب فرهنگی بسته شدند، هنوز ناکافی هستند.
اینترنت نیز به شدت کنترل می‌شود. دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌های خارجی (مثل ویکی‌پدیا) ممنوع است و سایت چینی گوگل نتایج جست‌و‌جو در مورد مسائل حساس سیاسی را فیلتر می‌کند. قوانین جدید کنترل ویدئویی آنلاین این هفته به اجرا درآمد.
خرده‌فروشی الکترونیکی به دلیل نظام کنترل پرداخت توسط دولت در آغاز راه قرار دارد و بنابراین اغلب خریدها به صورت شخصی انجام می‌شود. تلاش یی‌بی‌ سایت حراج آنلاین، برای ورود به بازار چین با شکست مواجه شد.
علی بابا، سایتی که اغلب ایی‌بی‌چین نامیده می‌شود، در حقیقت بیشتر از آنکه سایت حراج آنلاین باشد، یک راهنمای تلفن الکترونیک است که کمک می‌کند خریداران، فروشندگان را پیدا کنند.
شیوه چینی
شگفت این که همه این محدودیت‌ها اینترنت را در چین محبوب کرده است.
در غرب، فعالیت‌های آنلاین کسب‌وکارهای موجود را به کلی تغییر داده است و کسب‌وکارهای جدیدی به وجود آورده است، در عوض در چین، اینترنت شکاف‌ها را پر می‌کند و چیزی را به خصوص برای جوانان فراهم می‌کند که در دیگر مکان‌ها موجود نیست.
ریچارد جیمی، تحلیل‌گر مورگان استنلی می‌گوید: بیش از 70درصد از کاربران اینترنت در چین افراد زیر 30سال هستند، درست برعکس آمریکا و تقاضای فراوان فروخورده‌ای برای سرگرمی، تفریح و تعامل اجتماعی وجود دارد. امتیازات ارزشمندی در انتظار شرکت‌های سرمایه‌گذاری اینترنتی است که قادرند این تقاضا را برآورده کنند و موقعیت خود را در بازار تثبیت نمایند.
سود ناخالص فعالیت برای شرکت‌های پیشتاز اینترنت در چین 28درصد است؛ در حالی که این رقم در آمریکا 15درصد است و سهم قیمت شرکت‌های اینترنتی افزایش یافته است. سرمایه مشترک بازار آنها از سال 2003 تقریبا هر سال دو برابر شده و به بیش از 50میلیارد دلار کنونی رسیده است.
در چین اینترنت برای چه استفاده می‌شود؟ واضح‌ترین کاربرد آن پخش بی‌قید و بند فیلم‌های تکثیر شده، نمایش‌های تلویزیونی و موسیقی است. گرچه بخش سانسور چین در ممنوع کردن دستیابی به مطالبی که ممکن است مشکلات سیاسی به وجود آورند، بسیار خوب عمل می‌کند، اما قادر نیست جریان تکثیر از رسانه‌های خارجی را متوقف کند. در سی‌ام دسامبر یک دادگاه استیناف در پکن به نفع موتور جست‌وجوی چینی بائیدو رای داد. این موتور جست‌وجو توسط شرکت‌های بزرگ ضبط جهان به نقض قانون کپی‌رایت با ایجاد ارتباط با فایل‌های تکثیر شده موسیقی متهم شده بود. با این همه، تکثیر غیرمجاز دولت را نگران کرده است به خصوص چون دسترسی به مطالب خارجی جلوی پیشرفت صنعت رسانه داخلی را می‌گیرد.
زمانی که نوبت به کسب درآمد آنلاین می‌رسد، بزرگ‌ترین بازار انتقال اطلاعات از اینترنت به تلفن‌های همراه را در بر می‌گیرد. چین با بیش از نیم‌میلیارد کاربر تلفن همراه بیش از مجموع آمریکا، ژاپن، آلمان و انگلستان مشترک دارد و بیش از نیمی از آنها از تلفن‌های خود برای خرید آهنگ زنگ تلفن، جوک و تصاویر از پورتال‌های تلفن همراه اینترنتی مثل کونگی ژونگ و نام آنلاین استفاده می‌کنند.
هر دان لود چند سنت هزینه دارد که بیشتر آن نصیب پورتال‌ها می‌شود؛ اما اپراتور‌های تلفن همراه از طریق مشترکانی که جوک یا تصاویر به یکدیگر ارسال می‌کنند، کسب درآمد می‌کنند. همه اینها بی‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما چند سنت اینجا و آنجا توسط صدها میلیون کاربر افزایش می‌یابد. برای مثال آهنگ زنگ تلفن همراه گرفته شده از موسیقی روز «موش‌ها برنج دوست دارند» در سال 2005 بیش از 10میلیون دلار فروش داشت.
یک حوزه بزرگ دیگر، بازی‌های آنلاین با چند بازیکن است که آنقدر محبوب شده‌اند که دولت در مورد تاثیر آنها بر بهره‌وری بزرگسالان و آموزش کودکان نگران شده است. محدودیت‌های واردات و نگرانی از تکثیر غیرمجاز باعث می‌شود تولیدکنندگان بزرگ خارجی مثل سونی، نینتندوو مایکروسافت پیشرفت چندانی در چین نداشته باشند.
در عوض الگوی متفاوتی بر مبنای بازی‌های کامپیوتر شخصی که به صورت آنلاین بازی می‌شوند، به وجود آمده است. به طور کلی خود بازی ارزان‌قیمت است؛ بنابراین مشکل تکثیر غیرمجاز وجود ندارد؛ اما بازیکنان برای بازی کردن حق اشتراک می‌پردازند و چیزهای اضافه شده به بازی مثل ضمایمی برای شخصیت‌های خود را می‌خرند.
عرضه‌کنندگان بزرگ مثل نت ایزوشاندا برای بازی‌هایی مثل «سفر تخیلی به غرب» که یک بازی کارتونی مخصوص کودکان است و «دنیای افسانه‌ها» برای نوجوانان و بزرگسالان میلیون‌ها مشتری دارند.
پویاترین و مشکل‌ترین حوزه برای درک خارجیان، حوزه جوامع آنلاین است که بسیاری از آنها توسط شرکت تنسنت اداره می‌شوند.
سایت این شرکت سرویس پیام فوری و فضایی مثل سایت شبکه اجتماعی و چیزهای دیگر ارائه می‌دهد. در هر مورد خدمات اصلی رایگان هستند؛ اما کاربران برای خدمات اضافه (مثل پس‌زمینه جدید برای صفحات اصلی یا فضای بیشتر ذخیره‌سازی) پول پرداخت می‌کنند. آقای جیی می‌گوید: اغلب، اعضای این جوامع مردمی هستند که به دلیل سیاست تک‌فرزندی خواهر و برادر ندارند و به دنبال دوستی مجازی می‌گردند. برای آنها و برای بسیاری از کاربران در چین، اینترنت واقعا یک شبکه جهانی نیست؛ اینترنت به گستردگی چین است. اما جامعه اینترنت چین آشکارا جهانی به سوی خودش است.
دنیای اقتصاد۱۵/۱۱

حمله یک کرم جدید به سیستم‌عامل سیمبیان

 
 
 همشهری آنلاین:
یک کرم جدید که مخصوص سیستم‌عامل سیمبیان نوشته شده کشف شد.

این کرم که به‌طور فعال بر روی انواع شبکه‌های موبایل انتشار یافته، بعد از پاک کردن تمام شماره‌های موجود در دفترچه تلفن شروع به ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای (MMS) می‌‌کند.

به گزارش ایتنا نه نقل از شرکت امنیتی Fortinet این کرم که به نظر می‌رسد گونه‌ای جدید و تغییر یافته از کرم SymbOS/Beselo.A!worm باشد قادر است تا بر روی بسیاری از ابزارهای سری 60 سیمبیان شامل گوشی‌های N70, 7610, 6680, 6630, 6600 و N72 اجرا شود.

شماره‌های موجود در دفترچه تلفن آسیب خواهند دید و هدف یک پیغام MMS ویروسی که حامل یک بسته  Symbian Installation Source از کرم است قرار خواهند گرفت.

فایل‌های سیستم‌عامل سیمبیان برخلاف فایل‌های ویندوز برپایه محتویاتشان دسته‌بندی می‌شوند نه بر اساس پسوند فایل‌ها لذا به‌محض کلیک بر روی ضمیمه پیام بدون دیدن پنجره نصب بسادگی با دیدن پسوند فایل فریب خورده و نرم‌افزار آلوده را بر روی دستگاه خود نصب می‌کنند.