کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

تولید انبوه سلول‌های جنینی‌ از یک تار موی انسان‌

با روش جدیدی که محققان مرکز تحقیقات زیستی اسپانیا ارائه کرده‌اند، تولید انبوه سلول‌های جنینی دیگر مشکل پزشکان نخواهد بود. این روش نوین نه‌تنها راه‌حلی ساده و عملی برای تولید سلول‌های جنینی مختص بیمار (و بیماری) فراهم می‌کند که به واسطه کارایی پایین فرآیند تولید مجدد از کار افتاده شده بودند، بلکه بیماران را از شیوه‌های تهاجمی‌جمع‌آوری سلول‌های جنینی از دیگر منابع بدن خلاص می‌کند، چون در این فرآیند فقط به یک موی انسان احتیاج است. در واقع داشتن روشی بسیار موثر و عملی برای تولید سلول‌های جنینی مخصوص بیمار که پس از پیوند به وسیله سیستم ایمنی بدن پس زده نشود، پیشرفت بزرگی در کاربرد بالینی درمان با سلول‌های جنینی برای دانش پزشکی رقم خواهد زد.

کراتینوسیت‌ها فوقانی‌ترین لایه پوست را تشکیل داده و کراتین را تولید می‌کنند که پروتئینی محکم و ماده اولیه متشکله مو، ناخن و پوست است. منشاء کراتینوسیت‌ها در لایه پایینی اپیدرم است و از طریق لایه‌های مختلف اپیدرم بالا آمده و سرانجام می‌ریزند. در حالی که دانشمندان با موفقیت انواع مختلف سلول‌های موش (فیبروبلاست‌ها، سلول‌های کبد و روده‌ای) را بازتولید کرده‌اند، فیبروبلاست‌های پوست تنها نوع سلول انسانی هستند که دانشمندان تا به حال مورد آزمایش قرار داده‌اند.

این سلول‌های رشته‌ای به ایجاد پیکره بافتی شکل بدن کمک می‌کنند و نوعی سلول ابتدایی در لایه‌های عمیق‌تر پوست و مسوول التیام زخم و جراحت و ترشح پروتئین‌های تشکیل‌دهنده کلاژن در بدن هستند. دانشمندان از حامل‌های ویروسی برای جادادن ژن‌هایی برای تنظیم‌کننده‌های اصلی مورد نظرشان به داخل کراتینوسیت‌های کشت شده از پوست استفاده کردند و پس از 10 روز یک کلونی از صدها سلول با تمام مشخصات کلونی نمونه سلول‌های جنینی انسان حاصل شد. محققان پس از این موفقیت درصدد برآمدند تا این سلول‌های مشتق شده از کراتینوسیت را از سلول‌های مشتق شده از فیبروبلاست تمیز دهند تا همگی جزو انواع سلولی بدن انسان شوند. سلول‌هایی از جمله سلول‌های عضله قلب و سلول‌های عصبی تولید کننده دوپامین که تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند، نیازمند این سلول‌های تمایز یافته جنینی هستند.

به اعتقاد دانشمندان سازگارتر بودن کراتینوسیت‌ها در مقایسه با دیگر انواع سلول برای فرآیند تولید مجدد جای پرسش دارد، ولی یافتن پاسخ آن برای توسعه فناوری بازتولید انبوه سلول‌های جنینی و درمان بیماران با سلول‌های جنینی خودشان کمک بسیار مهمی‌ خواهد بود.

منبع: ScienceDaily

ظروف ملامین، انتخاب آخر

 ‌مــلامـیـن اولـیـن بار حدود 45سـال پـیـش در ایـتـالـیـا سـاخـتـه شـد و حدود 35‌سال پیش به ایران راه یافت. ظروف ملامین، ظروفی ارزان، سبک، قابل حمل و مقاوم هستند که در زمـانـی نـه‌چـنـدان دور مـصـرف‌کـنـنـدگان از آن استقبال می‌کردند، اما در سال‌های اخیر با ورود ظـــروف دیــگــر نــظــیــر پــیــرکـس، بـلـور، چــیــنـــی و آرکــــوپــــال ایـــن ظـــروف کـــاربــرد خــویــش را در مــجــالــس و مــحـافـل رسمی از دست دادند و به ظـــروفـــی بـــرای اسـتـفــاده در مـســافــرت‌هــا و پیک‌نیک‌ها تبدیل شده‌اند.

ـارشـنـاسان معتقدند اگر فرآیند تولید ظروف ملامین درست و اصولی انجام شود و مقدار لعاب و زمـان پـخـت روی این گونه ظروف کافی باشد، ایـن ظـروف مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نمی‌آورند، ولی چنانچه در تهیه ملامین‌ مقداری از مـواد اولیه که از مونومرهای سمی هستند باقی بـماند این مواد می‌توانند به مرور وارد غذا شده و بـرای سـلامت افراد مضر باشند.

از سوی دیگر به دلـیـل آن کـه مـلامین‌ها، قابلیت نگهداری رنگ را نـدارنـد، اسـتـفـاده از مـلامـیـن‌هـای رنـگـی نـیز برای سـلامـت مصرف‌کننده مضر بوده چراکه به مرور زمان این رنگ وارد غذا شده و منجر به مسمومیت می‌شود.

دقت در خرید ظروف ملامین

بــه طــور کـلـی ظـروف غذاخوری ملامینی باید ســطــحـی صـاف، یکنواخت و براق داشته و گلیزر (لــعــاب مــخـصـوص مـلامـین)‌ تمام سطح ظرف را پــوشــانــده بـاشـد و نـشـانـه‌هایی از برآمدگی، پخش رنــگ و مـواد خارجی در سطح آن مشاهده نشود.

ظروفی که علامت استاندارد داشته و با استفاده از مــجـــوز وزارت بــهــداشــت تـهـیـه شـده بـاشـد، فـاقـد هــرگـــونـــه عــیــبـــی هــســتــنـــد؟ در پــشـــت ایـــن گــونـه ظـروف (بـــخــصـــوص مـــلامـیــن و تـفـلــون)‌ شـمــاره پـــروانــه ساخت حک شده است که تضمین‌کننده کـیـفـیـت مـواد اولـیـه مـورد اسـتـفاده در تهیه ظرف و رعایت اصـول بـهداشتی است.

بنابر اعلام معاونت غــذا و داروی وزارت بــهـــداشـت هـمـه واحـدهـای تولیدی ظروف ملامین ملزم به حک این شماره در پـشـت ظــروف هـسـتـنـد. هـمچنین این ظروف باید دارای مــهـر اسـتـاندارد باشند، در غیر این صورت، مـمـکــن اســت از تــرکـیـبــاتـی غـیـرمـجـاز در تـهـیـه آن اسـتـفـاده شـده بـاشـد کـه خـطـرنـاک هستند.

ظروف مـلامـیـنی تقلبی اصـولا سـبک‌تر هستند و علت آن رعـــایـــت نــکـــردن ضــخـــامـــت مــطــلـــوب و نــیـــز بـــه کــارگــیـری مـواد اولـیـه نـامرغوب است. برای براق کـردن ظـروف مـلامـیـن از پــوشــش گــلـیـزر استفاده مــی‌شــود کــه در صــورت مــنــاســب نــبـودن فـرآیـنـد پــوشــش‌دهــی، پــس از مــدتـی مــمــکـــن اســـت ایـــن پــوشــش آســیــب بــبــیــنــد.

آسـیـب پوشش گلیزر در ظروف ملامینی موجب می‌شود مـواد زیـر پـوشـش در تـمـاس بـا مـواد غـذایی درون ظــرف قـرار گـیـرنـد. ایــــن مـــواد بـــا تـــرکــیــبـــات غـــذایـــی واکــنـــش نــشـــان مــی‌‌دهــد و تــرکــیــبــات مـضـری را به داخــل غــذای مـصـرفـی وارد مـی‌کـنـنـد.

هـم‌اکـنـون ظـــروفـــی کـــه بـــا مــجـــوز وزارت بــهـــداشــت تـهـیــه مـی‌شـود، از نـظـر استانداردهای ملی و بین‌المللی کـمـتـریـن مـشـکـل را داشــتــه و در بـه کـارگـیری آنها خـطـرهـای جـدی مـصـرف‌کنندگان را تهدید نمی کند.

دقت در استفاده از ظروف ملامین

افزون بر دقت در هنگام خرید،‌ هنگام استفاده از این ظروف نیز باید به نکاتی مهم توجه کرد:

نـبـایـد ظـروف مـلامـیـن را بـا سـیـم ظـرفشویی یا دیـگـر اجـسـام خـشـن بـشـویید، زیرا سبب برداشته شدن پوشش خارجی ظروف می‌شود.

سـعـی کـنـیـد از ظـروف مـلامـیـن برای کارهایی نـظـیـر: خـردکـردن سـبـزی، گـوشـت و حـتی بریدن میوه استفاده نکنید، زیرا در این حالت ممکن است چاقوی تیز به لعاب سطح خارجی ظروف آسیب رسـانـد و تـمـیـز کـردن ایـن ظـروف را سـخـت کند. این‌گونه منافذ و خراش‌ها در سطح ظروف، محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع میکروب‌ها بوده و در نــوبــت‌هــای بـعـدی مـوجـب آلـودگـی غـذاهـا می‌شوند.

بـه مـرور زمـان مـمـکـن است کیفیت ملامین از بـیـن بـرود یا لب پر شود. بنابراین به علت احتمال آلـودگـی اسـتـفـاده از مـلامین‌های ترک دار و کهنه توصیه نمی‌شود. اگر چه ظروف ملامینی کاربری آسانی دارند و به سبب سبکی و ارزان بودن از آنها اسـتـقـبـال عـمـومـی شـده اسـت ولـی بـرای خـریـد و اسـتـفــاده از ایــن ظــروف در آشـپــزخــانــه بـه نـکـات متعددی باید توجه کرد.

از این رو، از نظر بهداشتی اسـتـفـاده از ظـروف دیگر نظیر پیرکس و چینی در مقایسه با ظروف ملامین در اولویت قرار دارند. 

جام جم آنلاین

محتکران 50 تن زعفران انبار کرده‌اند

رئیس کنفدراسیون صادرات
محتکران 50 تن زعفران انبار کرده‌اند
 اسدالله عسگراولادی رئیس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد: 50‌تن از زعفران ایرانی از سوی چند محتکر در خراسان رضوی انبار شده است.
سگراولادی در گفتگو با برنا اعلام کرد: خشکسالی باغات زعفران، موجب کمبود این محصول در بازار شد که به دنبال آن، علاوه بر محتکران، برخی صرافان محلی نیز 200 تن زعفران از بازار خریده و آن را احتکار کرده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان این که عرضه زعفران در بازار هرساله به 300 تن می‌رسد، اظهار کرد: خرید این میزان زعفران از سوی واسطه‌ها، موجب کمبود آن در بازار شده است.
وی با اشاره به این که قیمت زعفران در بازار با رشد 20 درصدی مواجه شده است، گفت: هم‌اکنون زعفران بین کیلویی 2 میلیون و 200 هزار تومان تا کیلویی 2 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

عسگراولادی با اشاره به این که اعلام رقم زعفران کیلویی 3 میلیون تومان، اغراق در قیمت این محصول است، اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت بهترین نوع زعفران صادراتی کیلویی 2 میلیون و600 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: چنانچه این احتکارها صورت نمی‌گرفت، شاهد رشد 20 درصدی قیمت‌ها هم نبودیم. 
جام جم۲۱/۸/۸۷

چگونه جدی تر تلقی شویم‌

گر می‌خواهید در محل کار همه به شما احترام بگذارند و عقاید و ایده‌هایتان را بپذیرند، باید اطمینان حاصل کنید که اطرافیانتان شما را جدی تلقی می‌کنند. می‌دانید که دست یافتن به چنین موقعیتی نیازمند تلاش بسیار، صداقت و راستی است. در اینجا راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید در کارتان از همه جلو بیفتید.

1- همه چیز را بدون چون و چرا قبول نکنید. افراد بله قربان‌گو خیلی زود چهره واقعیشان معلوم می‌شود. آنچه از این کار نصیب شما می‌شود کوتاه‌مدت، ناپایدار و توخالی است. اگر با چیزی مخالفت دارید، باید افکار و دیدگاه‌هایتان را بدون ترس از چیزی ابراز کنید؛ اما به خاطر داشته باشید استدلالات خود را سنجیده و منطقی بیان کنید و همیشه به عقاید و دیدگاه‌های دیگران احترام بگذارید.

2- خوب صحبت کنید. با وجود این که بعضی از مدیران دستشان رو شده است، اما هنوز مورد احترام هستند، زیرا شخصیتی منحصر به فرد دارند و می‌توانند از زیر آن شانه خالی کنند. برای صحبت کردن همیشه از زبانی مودبانه استفاده کنید. بدون هیچ گونه تغییر موضعی رک و راست صحبت کنید، ولی توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه وسط حرف دیگران بپرید و نیازی نیست همه افکارتان را به زبان بیاورید. در عوض به حرف‌ها و عقاید دیگران گوش بسپارید و به نظرات آنها توجه کنید. لازم نیست خیلی زود به عکس‌العمل دیگران پاسخ دهید. قبل از حرف زدن حتما تک‌تک کلماتتان را بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید.

3- وقت‌شناس باشید. اگر همیشه همه را منتظر خود نگاه دارید، کم‌کم احترامتان را از دست می‌دهید و چون نمی‌توانند به سر قرار آمدن شما اطمینان کنند، برای پروژه‌های بزرگ رویتان حساب نمی‌کنند. با احترام گذاشتن به برنامه‌ها و وقت دیگران، باعث خواهید شد که آنها نیز به شما احترام بگذارند.

4- دست از مطالعه و یادگیری برندارید. ندانستن یکی از غیرقابل‌قبول‌ترین کلمات در دنیای حرفه‌ای است، اگر ندانید درباره چه چیزی صحبت می‌کنید، حتما جدی گرفته نمی‌شوید. اگر می‌خواهید روی ایده‌ها و نظراتتان حساب کنند، باید بکوشید از همه بااطلاع‌تر باشید. هیچ گاه دست از یادگیری برندارید و در این زمینه از همه سبقت بگیرید. قبل از این که عقیده خود را بگویید، حتما درباره آن اطلاعات جامع کسب کنید.

5- سفیری لایق باشید. اگر از طرف شرکت جایی فرستاده می‌شوید، در واقع سفیر شرکت شده‌اید. کدام سفیر اطلاعات محرمانه میهنش را برای کشوری دیگر بازگو می‌کند؟ اگر می‌خواهید شرکتتان همیشه بهترین باشد، شما هم باید بهترین به نظر برسید. درخصوص کارفرمای خود با تحسین و غرور صحبت کنید.

6- نتیجه نشان دهید. سخنگویان بزرگ در اول سخنرانی تاثیر می‌گذارند، اما این تاثیر مثبت را فقط تا زمانی می‌توانند نگاه دارند که سخنرانی‌شان نیز جالب توجه باشد. اگر به توانایی‌هایتان ایمان دارید، نترسید و روی آنها کار کنید. گفته‌های خود را با عمل همراه کنید. افرادی که بالاتر از گفته‌هایشان عمل می‌کنند، همیشه مورد احترام و تحسین هستند.

7- از خود تعریف نکنید. ممکن است کارهای زیادی انجام داده باشید، اما از خود تعریف نکنید. بگذارید دیگران ارزش‌های شما را کشف و تحسین‌تان کنند. اگر بخواهید از خود و دستاوردهایتان تعریف کنید، فقط دشمنی بقیه را به خود جلب خواهید کرد.

8- خونسردی خود را حفظ کنید. رهبران بزرگ افرادی هستند که هنگام استرس و فشار زیاد، قادرند خونسردی خود را حفظ کنند. در این مواقع باید عزمتان را جزم کنید و به دنبال راه‌حل باشید، هر اتفاقی هم بیفتد نباید عصبانی شوید و کنترلتان را از دست بدهید. فقط خونسردی‌تان را حفظ کنید تا بتوانید اداره امور را در دست داشته باشید.

9- خوب لباس بپوشید. از آنجا که معمولا افراد تا حد زیادی از روی ظاهر درباره دیگران قضاوت می‌کنند، کیفیت لباس‌های شما نقش اساسی در قضاوت آنها خواهد داشت. از طرز لباس پوشیدن محل کارتان پیروی، اما آن را به بهترین نوع بپوشید. سعی کنید همیشه تمیز و منظم باشید.

10- زندگی خصوصی‌تان را پوشیده نگاه دارید. شما به محل کار آمده‌اید که کار کنید نه روان‌شناسی. اگر بخواهید زندگی خصوصی خود را برای همه بازگو کنید، مطمئن باشید قادر نخواهید بود تصویری جدی از خودتان در ذهن آنها ایجاد کنید. تا می‌توانید بکوشید درباره موضوعات زیر در محل کار با کسی گفتگو نکنید: مذهب، سیاست، مشکلات در روابط، آخر هفته شما با دوستانتان. همچنین اگر در محل کار با کسی مشکل دارید، دلیل نمی‌شود دراین‌باره با همه کارکنان گفتگو کنید. بکوشید موضوع را محرمانه با کارفرما یا خود شخص مطرح کنید.

جدی باشید تا جدی گرفته شوید. با رعایت نکات یاد شده متوجه شدید که چگونه نکاتی بسیار ریز می‌تواند احترام بیشتری برای شما کسب کند. احترام بیشتر هم باعث خواهد شد تا دیگران شما را جدی تلقی کنند. احترام دیدن، در نتیجه احترام گذاشتن به دیگران و جدیت در کار به وجود می‌آید.

پس جدی باشید تا دیگران جدی‌تان بگیرند. 

جام جم ۲۱/۸/۸۷

بررسی هزینه‌های ارتباطی در ایران و چند شریک تجاری‌

 تا چند سال پیش کمتر کسی ایمیل شخصی داشت یا حتی مقوله ارتباط آنلاین برای کمتر سازمان و نهادی قابل درک بود، اما امروزه کمتر کسی بدون اینترنت می‌تواند امور روزانه را کاملا مرتب و دقیق انجام دهد یا حداقل اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را بموقع به دست آورد. 

رای دستیابی به اینترنت که دنیایی مجازی ولی گسترده و پرمنفعت است، به یک خط ارتباطی نیاز است که برای آن چندین راه و فناوری مختلف وجود دارد، ازجمله استفاده از زیرساخت‌های موجود یعنی از خطوطی مانند تلفن برای دسترسی به اینترنت.

این کار هم به 2 روش مورد استفاده است، هم می‌توان با روش شماره‌گیری‌ (
Dial up) و هم بدون شماره‌گیری با سرویس‌های دیجیتال‌ (DSL) اتصال برقرار کرد. نوع دوم ارتباط به علت نداشتن تداخل با صوت و داشتن امکان برقراری ارتباط با سرعت چندین برابر معمول، در تمام دنیا دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است.

چندین نوع فناوری دیگر مانند انواع خطوط بی‌سیم و امثال آن مورد استفاده همگان است که همه این فناوری‌ها یک ابزار را فراهم می‌کند، به نام اینترنت پرسرعت. در تمام دنیا اینترنت ‌پرسرعت بنا به نظر مسئولان و دست‌اندرکاران امر ارتباطات هر کشور دارای هزینه‌ها و کیفیت‌های متفاوتی است.

با مقایسه‌ای ساده بین وضعیت اینترنت ‌پر سرعت در ایران و چند کشور دیگر که بیشتر از همسایگان ما هستند، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اینترنت و ارتباطات در کشور به دست خواهد آمد.

دسترسی به اینترنت در ایران‌

طبق آمار دسترسی به اینترنت در ایران هم‌اکنون برای حدود 100 هزار نفر از طریق خطوط پرسرعت امکان‌پذیر است که تقریبا هیچ یک از آنها به داشتن یک لینک ارتباطی مستمر خوش‌بین نیستند و در بیشتر مواقع سرعت دسترسی با سرعت مورد قرارداد مغایرت فاحش دارد و چه‌بسا بسیاری از مواقع به دلایل فنی این ارتباط کلا قطع شده و تقریبا چاره‌ای جز صبر کردن برای مشترک نمی‌ماند.

علاوه بر اینها، طبق قانون سرعت دسترسی برای مشترک خانگی صرفا تا سقف 128 کیلوبایت مجاز است که همین ارتباط نیز غیر از هزینه‌های اولیه هزینه ماهانه‌ای حدود 20 هزار تومان دربر دارد و نکته اینجاست که در شهری مانند شهر تهران به علت استفاده مخابرات از فناوری 4
PCM و پست‌های RU که امکان استفاده یک خط را برای چند نفر ممکن می‌کند، امکان استفاده از خطوط DSL  موجود نیست.

این مساله حتی در مناطقی که خطوط ارتباطی آنها از نوع فیبر نوری است نیز امکان ارائه خطوط
DSL  را از بین برده است. با این همه، بسیاری بنا بر نیاز خود مجبور به تهیه پهنای‌ باند مورد نظر هستند که برای تهیه هر مگابایت باید مبلغی در حدود یک میلیون تومان به صورت ماهانه متقبل شوند.

طبق قانونی که در سال 85 تصویب شد، تنها مرجعی که می‌تواند خدمات اینترنت را در ایران عرضه کند، شرکت مخابرات است و تقریبا هیچ نهاد، سازمان یا شخص حقیقی یا حقوقی اجازه ارائه خدمات اینترنت را به طور مستقیم ندارد. به عبارتی، تنها درگاه ارتباطی ایران با خارج کشور مخابرات با پهنای باند 6 تا 8 گیگابایت است که به اندازه پهنای باند معمولی‌ترین دانشگاه‌های کشورهای صنعتی هم نیست.

حال ببینیم در کشورهایی که بیشتر شرکای تجاری ما هستند، چه می‌گذرد.

افغانستان‌

کشور افغانستان با تجربه 6‌‌ساله در ارائه خدمات اینترنت، در حال پیشرفت در ارائه خدمات اینترنتی به بسیاری از ولایات خود است. در این کشور خدمات موبایل و انواع شبکه‌های بی‌سیم به صورت چشمگیری رشد و توسعه داشته است که ازجمله آن می‌توان پوشش 75 درصدی تلفن همراه را نام برد. 4 اپراتور تلفن همراه که به صورت خصوصی و دولتی اداره می‌شوند، با پشتیبانی از خدمات اینترنت روی تلفن همراه علاقه بسیاری را برای استفاده از مزایای کارها به صورت آنلاین میان مشترکان خود به وجود آورده‌اند.

خدمات آنلاین و پیشرفت‌های اینچنین آنقدر برای این کشور اهمیت داشته که دولت جنگ‌زده افغانستان مناقصه‌ای را برای اجرای دولت الکترونیک برگزار کرده است و این روزها برگزاری دوره‌های آموزش مجازی و آزمون‌های آنلاین برای مردم شهرهای بزرگ افغانستان ناآشنا و غریب نیست.

هزینه دسترسی به اینترنت در افغانستان با پهنای باند 128 کیلوبایت برای هر ماه حدود 20 هزار تومان و هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه از 100 افغانی در 2 سال پیش به 5 افغانی تنزل پیدا کرده است. بالا بودن هزینه ارتباط اینترنتی نیز بیشتر به علت نبود زیرساخت‌های کابلی در این کشور است که با توجه به سرعت اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد این مشکل نیز در مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

ترکیه‌

این کشور که برای خود در رده‌بندی‌های جهانی جایی باز کرده، در میان 30 کشور اتحادیه اروپایی دارای مقام آخر از نظر قیمت خدمات اینترنت است،

به طوری که هزینه هر مگابایت در این کشور بین 35 تا 97 هزار تومان متفاوت است که این رقم در کشور ما حدود 800 تا یک میلیون تومان است. دسترسی به اینترنت برای کاربران در ترکیه از نظر پهنای باند محدود نیست و این کشور یکی از مهم‌ترین درگاه‌های ارائه خدمات اینترنت به کشورهای همسایه و آسیای میانه ازجمله ایران است.

آلمان‌

آلمان در سطح اتحادیه اروپایی یکی از کشورهای پیشگام در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. هم‌اکنون در آلمان 12 میلیون و 400 هزار خط باند پهن برای اتصال به اینترنت وجود دارد که از این میان 9 میلیون و 900 هزار خط پهنای باند را شرکت مخابرات آلمان در اختیار دارد.

براساس آمارهای به دست آمده، 36/16 درصد از کاربران آنلاین آلمانی از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند که این میزان بسیار کمتر از کشورهای دانمارک و هلند است که در اتحادیه اروپایی از رهبران این عرصه به شمار می‌روند. طبق این آمار، 30 درصد کاربران آنلاین در هلند و دانمارک از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.

گزارش اتحادیه اروپایی که در ژوئیه 2007 در خصوص گسترش پهنای باند و مبارزه با شکاف دیجیتالی در 27 کشور اروپایی منتشر شد نیز نشان می‌دهد مبارزه با شکاف دیجیتالی در آلمان 8/5 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، افزایش رشد استفاده از اینترنت در آلمان تا ژوئن 2006 موجب شد در بازار این کشور بیش از 12 میلیون مشترک جدید برای شبکه
ADSL ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2009 به 2 برابر افزایش یابد.

چین‌

پیش‌بینی می‌شود در اواخر سال 2008 با رسیدن شمار کاربران دائم اینترنتی چین به 250 میلیون نفر این کشور برای کسب عنوان دارنده بیشترین کاربران اینترنتی جهان گوی سبقت را از آمریکا خواهد ربود و به حریفی سرسخت تبدیل خواهد شد. بر اساس گزارش مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین، شمار کاربران اینترنت چین تا پایان سال 2007 به 200 میلیون نفر افزایش یافته و این کشور را پس از آمریکا در رده دوم قرار داده است.

رونق اقتصادی چین امکان دسترسی بیشتری به رایانه و اینترنت را فراهم و این کشور را به یکی از بازارهای اینترنتی با سرعت رشد بالا تبدیل کرده است. هم اکنون تعداد کاربران اینترنت در این کشور به 210 میلیون نفر رسیده است. این رقم تکان‌دهنده بیش از 50 درصد بیشتر از سال قبل و بیش از 3 برابر تعداد کاربران در هند است.

بنا بر اعلام بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی، چین طی چند ماه آینده بیش از آمریکا، کاربر اینترنت خواهد داشت و به دلیل آن ‌که نسبت جمعیتی که در چین از اینترنت استفاده می‌کنند، همچنان پایین است؛ یعنی فقط 16 درصد، این رشد سریع تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

هزینه استفاده از اینترنت در کشور چین در بسیاری از مکان‌های عمومی ماند هتل‌ها رایگان است و برای اشتراک خطوط پر سرعت برای هر مگابایت چیزی حدود 15 تا 20 هزار تومان باید از سوی مشترکان پرداخت شود؛ همچنین چین یکی از بیشترین آمارها را در معتادان اینترنتی دارد و دولت نیز بودجه خاصی را برای این درمان نوع اعتیاد در نظر گرفته است.

عراق‌

با وجود فضای خفقان در دوران رژیم صدام و اوضاع آشفته کنونی در این کشور، اینترنت با سرعت 144 کیلوبایت با قیمتی حدود 25 هزار تومان قابل دسترسی است و البته بعلت نداشتن زیرساخت‌های کابلی، این کشور نیز مانند افغانستان بیشتر به سمت خدمات بی‌سیم گرایش پیدا کرده است. کافی نت‌ها نیز در این کشور برای هر ساعت استفاده هزینه‌ای حدود 800 تومان دریافت می‌کنند. خدمات تلفن همراه و اینترنت روی تلفن همراه نیز به سرعت در حال گسترش است.

کویت‌

اینترنت در کویت با سرعت حداکثر 8 مگابایت در دسترس همگان است و برای هر مگا بایت هزینه‌ای در حدود 200 هزار تومان دریافت می‌شود که با احتساب درآمد سرانه مردم کویت، این رقم در این کشور مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید. خدمات تلفن همراه و اینترنت تلفن همراه در این کشور چندین سال است که توسط شرکت‌های داخلی و خارجی با کیفیت بسیار بالا ارائه می‌شود و در بسیاری از مناطق شهری نیز اینترنت بی‌سیم به صورت رایگان در اختیار همگان است.

بانکداری الکترونیک نیز یکی از عمومی‌ترین پیشرفت‌های این کشور است. بازار و بورس نیز دارای خدمات آنلاین بسیار مطلوبی هستند که شیوه ارائه خدمات را در این کشور بسیار متحول کرده است.

پاکستان‌

در این کشور که دارای چندین دانشگاه معتبر و مراکز تجاری فعال است، هزینه استفاده از اینترنت برای هر مگابایت تقریبا 30 هزار تومان است و برای کاربران خانگی نیز محدودیتی وجود ندارد. تنها یک اپراتور تلفن همراه این کشور 32 میلیون مشترک دارد و خدماتی چون 5000 دقیقه مکالمه رایگان و 1000 پیامک مجانی در ماه در قالب بسته‌های تشویقی به مشترکان خود ارائه می‌کند و هزینه استفاده از GPRS بر تلفن همراه در این کشور برای هر مگابایت 280 تومان است، یعنی یک ششم هزینه این سرویس در ایران.

کره جنوبی‌

هزینه اینترنت در این کشور با داشتن ضریب نفوذ 90 درصدی در میان کاربران خانگی که آماری بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و هند است، برای هر مگابایت هزینه‌ای حدود 6 دلار یعنی 6 هزار تومان محاسبه می‌شود. پهنای باند 10 مگابایتی در این کشور برای کاربران خانگی به امری عادی و خدمتی عمومی تبدیل شده است.

در این کشور که بزرگ‌ترین ارسال‌کننده وسایل الکترونیک به ایران است، تجارت الکترونیک و بالاتر از آن دولت الکترونیک بخوبی رواج یافته و میزان معاملات در بستر اینترنت مبلغ قابل توجهی از حجم تجارت این کشور را در بر می‌گیرد. دانشگاه‌های این کشور نیز تقریبا بدون محدودیت از اینترنت استفاده می‌کنند.

مالزی‌

سرعت اینترنت در این کشور اسلامی سرعتی بالغ بر 1600 برابر سرعت اینترنت در کشورماست و هزینه هر مگابایت از آن تقریبا 3هزار تومان است که در بیشتر اماکن اینترنت بی‌سیم به صورت رایگان در اختیار همگان است و نیز استفاده از اینترنت باند پهن برای کسی محدود نیست. خدمات اینترنت Wimax نیز با قیمت هر مگابیت 23 هزار تومان در این کشور عرضه می‌شود. این کشور به عنوان برترین بانکدار الکترونیک در میان کشور‌های اسلامی شناخته شده است.

چند نکته‌

الف ‌- براساس برنامه چهارم توسعه تا پایان سال 88  تعداد پورت‌های فعال ADSL (اینترنت پرسرعت)‌ باید به 5/1 میلیون پورت برسد؛ درحالی که هم اکنون که در سال چهارم برنامه بسر می‌بریم، کمتر از 100 هزار پورت فعال ADSL وجود دارد. به عبارت دیگر نفوذ ADSL در ایران یک نهم میزان پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه است.

شرکت مخابرات با فراهم نکردن تسهیلات لازم و محدود کردن سرعت اینترنت
ADSL باعث ورشکستگی شرکت‌هایPAP  شده و اکنون نیز برخلاف اصل 44 قانون اساسی در مورد لزوم توجه به امر خصوصی‌سازی، خود برای راه‌اندازی پورت‌های  ADSL وارد عمل شده است.

ب ‌- در بیشتر کشورهای شریک تجاری ایران خدمات آنلاین مهم‌ترین وظیفه و هدف دولت به شمار می‌رود. برای تحقق آن نیز قوانین و امکانات در یک جهت سازماندهی شده و منابع به جای سرگردان ماندن بین دستورات مدیریتی و تلف شدن در بی‌برنامگی‌ها، در جهت تحقق قوانین استفاده می‌شوند.

ج - با وجود سند چشم‌انداز و جایگاه روشن خدمات الکترونیک در بستر اینترنت و اهدافی که برای تجارت و دانش در نظر گرفته شده است، دیگر جایی برای اما و اگرها در ارائه خدمات و افزایش بی‌رویه تعرفه‌های ارتباطی از جمله اینترنت، تلفن ثابت و همراه، پیام کوتاه و دیگر انواع آن نمی‌ماند و دستگاه‌های مسوول باید در این باره شفاف ‌سازی کنند.

حال باید اندیشید مشکل کار کجاست؟ آیا انحصارگری مخابرات و عدم شفافیت این وزارت مشکل اصلی است؟ آیا الزامات اجرایی قانون برای تحقق مصوبات، ناکارآمد یا ناکافی بوده است؟ و آیا اصولا لزوم پیشرفت و کم کردن طول و عرض شکاف دیجیتال میان کشور ما و جهان صنعتی در میان مسوولان و نیروهای دستگاه اجرایی معنی و مفهومی دارد؟

جام جم۲۱/۸/۸۷

شب شعر نجوای پاییز

سلام! 

بیستم آبان به اتفاق جمعی از دوستان به شب شعری دانشجویی رفتیم . 

یاد شب شعرای دانشگاه خودمون افتادم...اما با یه سری تفاوت! 

یادمه یه شب یکی از بچه های دانشکده علوم برای شروع پشت میکروفون رفت و شعرش را با این بیت شروع کرد: 

مرد تبر به دست مرا ترک می کند 

تنها بت بزرگ مرا درک میکند! 

... 

واقعا محیطی به یاد ماندنی بود ... 

دانشجوها(خودمون)همه کاره بودیم...خودمون بودیم و خودمون! بدور از هر گونه مخلفات اضافی یا استرس از امکانات و مجری و گروه موزیک و...!ساده اما بی نهایت دل نشین!  

من و دوستانم باید از مسئولین برگزاری ممنون باشیم که آن فضا های دست نیافتنی را دوباره به ما هدیه کردند. 

خدا قوت!

 

به طور کاملا اتفاقی صورت گرفت‌!یه هویی!!!

کشف چاه هخامنشی در تخت جمشید
 یک چاه آب متعلق به دوره هخامنشی در 500 متری ورودی پلکان تخت جمشید (پارسه) کشف شد.

افشین یزدانی، باستان‌شناس با تایید این خبر به ایسنا گفت: این چاه که در بخش شرقی حاشیه شهر پارسه قرار دارد، هنگام عملیات ساخت سرویس بهداشتی برای مجموعه تخت جمشید (پارسه) کشف شد. پیدا ‌شدن چنین چاهی با قطر حدود یک‌ونیم متر در پای تختگاه تخت جمشید (پارسه) بی‌سابقه است.

این عضو بنیاد پژوهشی پارسه  پاسارگاد توضیح داد: گروه باستان‌شناسی بنیاد پژوهشی پارسه  پاسارگاد از بین چند گزینه موجود برای ساخت سرویس‌های بهداشتی ، محلی را که در بخش باختری پارکینگ بزرگ عمومی تخت جمشید (پارسه) قرار داشت، به‌عنوان محل اجرای پروژه مکان‌یابی کرد؛ ولی مساله‌ای وجود داشت و آن این‌که چون این محل داخل عرصه محدوده جهانی تخت جمشید (پارسه) بود، برای این‌که به ‌لحاظ چشم‌انداز آسیبی وارد نشود، باید در سطحی پایین‌تر از زمین ساخته می‌شد.

او با بیان این‌که محل پروژه ساخت سرویس بهداشتی به داخل محوطه باغ پردیس منتقل شد و اشیای به‌ دست آمده نیز برای مطالعات باستان‌شناسی و انجام امور مرمتی به محل بنیاد پژوهشی پارسه  پاسارگاد انتقال یافت، گفت: پرسشی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، این است که آیا این چاه آب که براساس اشیای به‌ دست آمده تاریخ‌گذاری آن اکنون به دوره هخامنشی مربوط است و چاه‌های موجود احتمالی در این محل به خانه‌های شهر پارسه متعلق بوده یا در یک فضای باز برای استفاده سربازان و افرادی که در ارتباط با تختگاه و خاندان شاهی بودند، ایجاد شده است.

یزدانی همچنین بیان کرد: در این منطقه، یک چاه سنگی نیز که به دوره هخامنشی متعلق است، در پای کوه مهر وجود دارد که با توجه به شواهد موجود روی کوه، برای دفع سیلاب کوه بوده است؛ ولی کشف یک ‌چاه آب به قطر حدود 5/1 متر پای تختگاه در بستر زمین، بی‌سابقه است. 

گروه: 

تو خویش تصویر کن!!! 

جام جم۱۹/۸/۸۷

اول شدن ایرانی‌ها در مصرف گاز

 ایرانی‌ها در بین کشورهای جهان رتبه نخست مصرف گاز را از آن خود کردند.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با بیان این خبر گفت: متاسفانه در زمینه مصرف گازخانگی مردم ایران از کانادا، چین و آمریکا جلوتر هستند.مومنی افزود: نکته تاسفبار این است که پیش‌بینی می‌شود، روزانه 720 میلیون متر مکعب گاز در فصل سرما مصرف شود که این میزان در دنیا بی‌سابقه است.وی ادامه داد: اگر مردم بتوانند فقط 10‌درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند، روزانه بیش از 70 میلیون متر مکعب گاز صرفه‌جویی می‌شود.مومنی گفت: شیرازی‌ها پس از مردم اصفهان، تهران، مشهد و تبریز بیشترین مصرف گاز را دارند. 
جام‌جم۱۹/۸/۸۷

وظیفته جناب!!!

گروه: 

دوستی میگفت:من تعجب میکنم از این همه تغییر رفتار در ایرانیان...!  

گفتم: چطور مگه؟! 

گفت:مثلا دانش آموزان و حتی دانشجوهایی(همون دانش اندوزان!)را می بینی که اول راه میگویند:هدف ما جز خدمت نیست و باید برای کشور و حتی همه انسانها....اما پای عمل که میرسه یکی بدتر از دیگری...! 

بعد هم مثالی زد از پزشکان بسیااااار محترمی (با عرض پوزش از برخی پزشکان!) که جانشان از تنشان بیرون می آید تا کاری برای خلق الله انجام دهند!آن هم با منت اضافه! 

و برگه روزنامه ای را جلوی من باز کرد و مقاله ای تحت عنوان - بی میلی پزشکان از رفتن به مناطق محروم...- نشانم داد.داشت آمپرش میرفت بالا! انگار به خون پزشکان تشنه بود ...آخه  با چند تایی از اونا هم سر و کله زده بود...! 

میگفت: این پزشکان زحمت کشیده اند و .... همه اینا درست ! 

 اما مگه -حرفه پزشکی -جز اینه؟!!  وظیفته جناب!!!!! 

این به اصطلاح آدمها(باز هم از برخی از پزشکان محترم عذر میخوام...!) باید از همون اول فکر اینجاشو میکردن! اونا فقط برای جایگاه اجتماعی یا مادیات یا ...وارد این رشته شده اند و حالا ...این همه بودجه مملکت رو صرف خودشون و اهداف نه چندان مطلوبشان کرده اند و حالا باید نازشان را بکشی!؟ 

یکی نیست بگه بدبخت تر و زحمتکش تر (و البته تو سری خور تر)از شما تو کشور خیلی زیاده...!خوشی زیر دلتون نزنه!!!! یه کم کوتا بیا جناب! پیاده شو با هم بریم! مگه تو کی هستی که ...!اولویت های بسیار مهمتری هست که تو اصلا به اونا فکر هم نکرده ای!... 

 

لینک اون خبر رو براتون میذارم...قضاوت نهایی با شما! 

جام جم آنلاین۶/۸/۸۷

یه چیز عادی در ایران که زیاد هم مهم نیست!(؟)

پس از 15 روز و با کاوش در عمق 2 متری
تخت‌جمشید خاطرات جدیدی را رو کرد
عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی که طی 15 روز گذشته و در عمق 2متری از سطح زمین صورت گرفت، منجر به شناسایی 5 مرحله سکونتگاهی در شهر باستانی و تاریخی پارسه (تخت جمشید) شد.

به گفته باستان‌شناسان، حالا افق تازه‌ای برای شناسایی ساختارهای معماری این شهر گشوده شده است. علیرضا عسگری، سرپرست ایرانی گروه باستان‌شناسی ایران و ایتالیا درباره کاوش در شهر هخامنشی پارسه به میراث خبر گفت:« پس از 5 سال مطالعات میدانی با استفاده از دستگاه‌های مغناطیس‌سنجی تلاش شد تا با بررسی‌های ژئوفیزیک پلان‌های معماری شهر پارسه مستندنگاری شود و اکنون با کاوش‌های باستان‌شناسی، دوره‌های تاریخ‌گذاری شهر پارسه و ساختارهای معماری شهر در محدوده حریم درجه یک تخت جمشید به فاصله 8 کیلومتری شهر مرودشت شناسایی و معرفی می‌شود.»
وی در ادامه گفت:« تاکنون 5 مرحله سکونتگاهی در این شهر باستانی و در نزدیکی تخت جمشید کشف شده و هدف هیات کاوش شناسایی معماری این شهر باستانی است.»

 تاکنون 300 شیء پس از انجام مراحل مختلف کاوش و 25 شیء موزه‌ای در شهر باستانی پارسه کشف شده که مجموعه این مکشوفات در عملیات حفاری از ابزارهای جنگی، زیورآلات، قطعاتی از مجسمه‌ها، ظروف سفالی و لاجوردی است.

نخستین کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی در تخت جمشید از سوی ارنست هرتسفلد آلمانی، حدود 77 سال پیش صورت گرفت و پس از وی اریک اشمیت از دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو، دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی را ازسرگرفتند و کاوش‌های گسترده‌ای در حوزه پارسه  به انجام رساندند.

با کاوش‌های صورت گرفته در شهر پارسه  که وسعتش به حدود صد‌ها هکتار می‌رسد  بزودی اطلاعات کامل و جامعی درباره نظام طبقاتی مختلف جامعه و نوع زندگی در دوره هخامنشی و روند تحولات استقراری در این شهر و پس از دوره هخامنشی به دست خواهد آمد.

از آنجایی که منطقه گسترده‌ای از شهر پارسه متعلق به کشاورزان بومی منطقه مرودشت است و زمین‌های واقع در حوزه شخم و زیرکشت محصولات کشاورزی می‌رود، آثار سطحی و حتی مقداری از آثار سطوح پایین‌تر از بین رفته است. 2 تیم باستان‌شناسی ایران و ایتالیا به سرپرستی علیرضا عسگری چاوردی و پی‌یر فرانچسکو کالیری فعالیت می‌کنند