کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کاش بلبل خموش بنشستی

هر کجا دردمندی از سر شوق 

گوش بر ناله حمام کند 

چارپایی برآورد آواز 

وان تلذذ بر او حرام کند 

حیف باشد صفیر بلبل را 

که زفیر  خر  ازدحام کند! 

کاش بلبل خموش بنشستی 

تا خر آواز خود تمام کند!!! 

سعدی

کمک سه میلیارد تومانی شهرداری به هیات های مذهبی

سخنگوی شهرداری تهران از برگزاری نمایشگاه عطر سیب با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان به مدت هشت روز در فرهنگسرای بهمن خبر داد. محمدهادی ایازی مشاور عالی شهردار تهران با اشاره به افتتاح نمایشگاه عطر سیب در آستانه ماه محرم گفت؛ نمایشگاه عطر سیب امسال با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان اقلام و کالاهای مورد نیاز 13 هزار هیات مذهبی شهر تهران در ماه محرم را در اختیار آنان می گذارد. ایازی در مورد نحوه استفاده هیات ها از اقلام این نمایشگاه گفت؛ همه هیات ها می توانند برای استفاده از امکانات نمایشگاه برای دریافت معرفی نامه به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کرده و با در اختیار قرار دادن آن به ستاد نمایشگاه عطر سیب کارت اعتباری خود را اخذ کنند و مابه ازای آن کالاهای مورد نیاز خود را دریافت کنند. مشاور عالی شهردار در ادامه افزود؛ برای مساجد 300 هزار تومان، حسینیه ها 250 هزار تومان، مدارس دارای هیات های دانش آموزی 100 هزار تومان و تکایا 170 هزار تومان اعتبار در نظر گرفته شده است 

اعتماد۳۰/۹/۸۷

با کلاسی بیکاران ۲ برابر شده است!!

مرکز آمار ایران:

 بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی 5 سال (85 1380)‌ دو برابر شده و از 3/10 به 7/20 درصد در میان دیگر رده‌های تحصیلی رسیده است.

گزارش مرکز آمار ایران از روند کار و اشتغال به تفکیک وضعیت تحصیل نشان می‌دهد شاغلان تحصیلکرده در مدت یادشده از 3/10 به 9/13 درصد رسیده است.وضعیت شاغلان به تفکیک وضعیت تحصیلی حاکی است، بیشترین شاغلان در کشور با 4/31 درصد دارای سواد ابتدایی و کمترین شاغلان با 2/0 افرادی هستند که سواد حوزوی دارند.مقایسه سال‌های یادشده نشان می‌دهد، تعداد شاغلان باسواد ابتدایی بیش از دیگر رده‌های تحصیلی بوده است؛ به عبارتی ساختار اشتغال کشور هنوز نیاز به بازسازی برای جذب رده‌های بالای تحصیلی دارد.

براساس این گزارش، میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاتر از میزان بیکاری دیگر گروه‌های تحصیلی در کشور است.نتایج اعلام شده نشان می‌دهد، 53 درصد بیکاران کشور، دارای سواد دیپلم و بالاتر هستند.طبق گزارش یادشده، 7/20 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند؛ در حالی که این میزان برای بیسوادان کشور 6/3 درصد است

فقط مواظب قلبتان باشید!!!

بنا بر مطلب صفحه سلامت روزنامه جام جم مورخ ۱۶/۹/۸۷ بادام زمینی بخورید تا قلبتان قوی شود...!!!بعد مطلب صفحه اول و هفده همان روزنامه(جام جم) مورخ۱۴/۹/۸۷  را بخوانید! 

  

در بخشهایی از این مطلب آمده است:

//....هر چند بدرستی آماری از تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد، اما با توجه به دغدغه بیشتر خانواده‌ها برای حفظ امنیت دختران،  معمولا تعداد متقاضیان دختر برای انتقال به دانشگاه محل سکونت بیش از پسران است....// 

به نظر شما این چه مفهومی دارد؟ 

قضاوت با شما...

‌بازی‌های‌ رایانه‌ای سود و کشته می‌دهند!

پس از سونامی ورشکستگی‌های میلیاردی آمریکا که به دیگر نقاط جهان نیز سرایت کرد و همچون گردآبی کشورهای زیادی را نیز به پایین کشید، برخی صنایع آسیب دیدند و برخی نیز بی آسیب ماندند.

در شرایطی که صنایع و دولت‌های مختلف در سراسر جهان گردهم جمع می‌شوند تا به نوعی جلوی زیان‌های بیشتر خود را بگیرند، یک صنعت گویی در این دنیا نیست و نه تنها دچار ورشکستگی شده، بلکه رشد هم داشته است. بله درباره صنعت پولساز و همواره رو به رشد بازی‌های رایانه‌ای حرف می‌زنم. صنعتی که در همین رکود جهانی،18‌درصد رشد را پشت‌سر گذاشت و از ابتدای سال 2008 تا کنون 22 میلیارد تومان سود داشته است. این موضوع من را به یاد تجربه‌های یک دوست دنیا دیده می‌اندازد که می‌گفت در دنیا چند تجارت هستند که رنگ بدبختی را نخواهند دید. اول صنایع غذایی،‌ دوم صنایعی که مشتری آن خانم‌ها هستند و سوم صنایع مرتبط با کودکان و نوجوانان.

اگرچه بازی‌های رایانه‌ای چند سالی است که محدود به سن و سال کوچک‌ترها نمی‌شود. چون این روزها به محض آن‌که خبر می‌رسد کنسول جدید بازی در راه است، بزرگ‌ترها از شب پیش از آغاز فروش در صف‌های طولانی می‌خوابند تا ثابت کنند که آنها هم از خوره‌های بازی‌های رایانه‌ای و الکترونیکی هستند. درخصوص بازی‌های رایانه‌ای و عمق علاقه مردم دنیا به این پدیده ذکر چند خبر کوتاه کافی است تا بدانید در دنیا چه خبر است. خبر اول این که این روزها در اروپا و آمریکا کمپ‌های ترک اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بشدت روبه افزایش است و خانواده‌ها با کمال میل بچه‌های خود را در اختیار این کمپ‌ها می‌گذارند. اما آیا باور می‌کنید که بازی‌های رایانه‌ای کشته هم داده است؟! بله و خبر دوم این که تاکنون 2 نفر در دنیا به علت افراط در بازی و هیجان ناشی از آن پای کامپیوتر خود جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند. آخرین خبر در این باره به یک مرد کره‌ای مربوط می‌شد که پس از 16 ساعت بازی بدون وقفه جان خود را در این راه از دست داد!

عجیب و خنده‌دار است، ولی باور کنید هستند مردمی که تا پای جان بازی می‌کنند، بی‌آن‌که متوجه بشوند چند ساعت در حال بازی هستند. جالب‌تر آن که گرسنگی هم حریف آنها نمی‌شود تا از پای رایانه یا کنسول بازی خود بلند شوند. حتما شما هم با کودکان یا بزرگسالانی مواجه شده‌اید که هنگام بازی، حس شنوایی خود را نسبت به صداهای اطراف کاملا از دست داده و تقریبا به شکلی عمیق گویی هیپنوتیزم شده‌اند.  طرف تا غول بازی را نکشد و نوشته‌های پایانی آن را نبیند، انگار یک ماموریت مهم را نا تمام گذاشته است.

فکر می‌کنم توضیحاتی که در پی آمد، بخوبی برای شما نیز این موضوع را جا انداخته باشد که چرا این صنعت در دوران رکود جهانی هم به رشد خود ادامه می‌دهد.

اما در همین حال ذکر جدیدترین آمار از رشد این صنعت چندان دور از لطف نیست. شرکت مایکروسافت هم‌اکنون اعلام کرده است که تعداد کنسول‌های اکس باکس 360 فروخته شده در سراسر دنیا از تعداد کنسول‌های اکس باکس فروخته شده فراتر رفته است. البته در این میان باید به یک اصل کلی توجه کرد که در طول 5 سال 25 میلیون دستگاه از کنسول اکس باکس فروخته شده و کنسول اکس باکس 360  در طول 3 سال به این رکورد دست یافته است.در این میان، کنسول پلی استیشن 2 همچنان محبوبیت فراوانی دارد و به صورت گسترده‌تر میان کاربران فروخته می‌شود.  

جام جم ۱۷/۹/۸۷

هیچ هتلی در محوطه تاریخی شوش ساخته نمی‌شود

صادق محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان تاکید کرد: بررسی‌های باستان‌شناسی در محل ساخت هتل امیر زرگر نشان دادند که در این محل، اشیای تاریخی وجود دارند و نباید هتلی در آنجا ساخته شود.
حمدی افزود: قرار بود در محل ساخت هتل امیر زرگر کاوش باستان‌شناسی شود تا اگر در آنجا اثری باستانی پیدا شد، هتل ساخته نشود. با کاوشی که صورت گرفت، مشخص شد در آنجا اشیای تاریخی وجود دارد، بنابراین هتلی ساخته نمی‌شود.

او با اشاره به این‌که زمین آنجا باید تملک شود، درباره این‌که اگر مالک زمین بخواهد ساخت‌وساز انجام دهد، چه اقدامی ‌باید صورت گیرد؟ گفت: در این‌باره باید از ابزارها و اهرم‌های قانونی استفاده کرد. ما همچنان منتظریم حریم مصوب‌ محوطه ابلاغ شود تا بدانیم براساس ضوابط چه رفتاری باید داشته باشیم.

محمدی درباره‌ هتل لاله نیز بیان کرد: منتظریم حریم نهایی محوطه‌ شوش تصویب و به ما ابلاغ شود تا براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان درباره‌ منطقه‌ هرمزاردشیر نیز توضیح داد: مسلم است که در پرونده‌ ثبتی هرمزاردشیر، محل آن در محدوده‌ کنونی شهر اهواز ذکر شده است، ولی این محدوده برای باستان‌شناسان هنوز مشخص نیست. در چند نقطه براساس پروژه‌هایی که وجود داشته، آثاری در اهواز یافت شده‌اند، ولی معلوم نیست که این آثار با هرمزاردشیر ارتباط دارند یا خیر. به همین دلیل، کار مطالعاتی زیادی باید انجام شود تا ببینیم هرمزاردشیر در کدام قسمت شهر کنونی اهواز قرار دارد.

وی اضافه کرد: از آنجا که تصور می‌شد، ممکن است پروژه‌ قطار ‌شهری اهواز خسارت‌هایی را به آثار تاریخی وارد کند، مسوولان قطار شهری یک باستان‌شناس را انتخاب کردند که با تایید پژوهشکده‌ باستان‌شناسی کشور به گمانه‌زنی در ایستگاه‌ها پرداخت؛ اما متاسفانه در ایستگاه دروازه که تصور می‌شد، آثاری از هرمزاردشیر در آنجا باشد، اثر تاریخی پیدا نشد. البته کار در دیگر ایستگاه‌ها ادامه می‌یابد. همچنین چندی پیش، شرکت نفت که مشغول حفاری برای ایجاد خط لوله بود، به تعدادی اثر تاریخی برخورد کرد و با مکاتبه‌هایی که انجام شد، شرکت نفت موظف شد در جهت انجام مطالعات باستان‌شناسی در محل اقدام کند.  

جام جم ۵/۹/۸۷

هفت اصل مهم از ویندوز 7

سیستم عامل آینده کمپانی مایکروسافت که با عنوان Windows 7 شناخته می شود از آنچه که فکر می کنید بیشتر به ما نزدیک شده است، تا آنجا که نسخه های ابتدایی آن در دست شرکای مایکروسافت و شرکت های سخت افزاری قرار گرفته است.

در ماه مه میلادی بیل گیتس و استیو بالمر نمایشی از کارکرد ساختار رابط کاربری Windows 7 در کنفرانس All Things Digital ارائه کردند. اما همچنان اطلاعات پیرامون Windows 7 به آن اندازه کم در دسترس است که شایعات درباره امکانات این نسخه به راحتی فراگیر می شود. در این مطلب به طور مختصر هفت شاخصی را که می توان از Windows 7 انتظار داشت، بررسی خواهیم کرد.

Windows 7ت-1سیستم عاملی از نو کدنویسی شده نخواهد بود. کرنل این سیستم عامل هسته ارتقا داده شده ویندوز ویستا و ویندوز سرور 2008 خواهد بود. طبق اطلاعات ارائه شده توسط Chris Flores، نرم افزارها برای اجرا روی Windows 7 نباید با مشکل خاصی روبه رو باشند زیرا Windows 7 مسیر ارتقا داده شده ویندوز ویستا را طی می کند. همچنین شایعه وجود کرنل MinWin نیز غیرممکن است اما به نظر می رسد نسخه یی اختصاصی با استفاده از تکنیک معماری پیمانه یی (Modular Architecture) ساخته شود که امکان نصب آن روی لپ تاپ های ارزان قیمت وجود داشته باشد.

2- سیستم عامل Windows 7 رابط کاربری جدیدتری برای فناوری لمس به ارمغان خواهد آورد. فناوری مشابه تکنیک به کارگرفته شده در دستگاه iPhone اپل و رایانه رومیزی Surface. همچنین مشابهات بسیاری میان رابط کاربری لمس Windows 7 و Windows Mobile 7 وجود خواهد داشت.

3- تاخیر ویندوز ویستا را فراموش کنید. Windows 7 مطمئناً زود وارد بازار می شود. مایکروسافت از دیر آماده سازی ویندوز ویستا بسیار ناراحت به نظر می آید. همچنین با وجود اینکه در کنفرانس های اخیر اطلاعات مختصری از Windows 7 منتشر شده است، ارائه نسخه یی از آن در نیمه دوم سال 2009 قابل پیش بینی است. مایکروسافت ارائه Windows 7را در سال 2010 پیش بینی کرده است.

4- تجهیزات آنلاین Windows Live به طور گسترده تری در Windows 7به کار خواهند رفت. این پیش بینی از آنجا انتظار می رود که مایکروسافت در سال های اخیر علاقه مندی بیشتری برای ارتباط ویندوز آفلاین خود به دنیای آنلاین نشان داده است. همچنین گفته می شود Web جزء لاینفک Windows 7 است به طوری که هویت های Windows Live ID نقشی اساسی در نصب و راه اندازی Windows 7 خواهند داشت.

5- نسخه 64 بیتی Windows 7 مهم تر است. همچنان که نسخه یی 32 بیتی از این ویندوز وجود خواهد داشت اما رایانه سازها به سوی نصب ویندوز 64 بیتی سوق پیدا کرده اند در حالی که در استفاده از پردازنده های Quad-Core و رایانه های مجهز به 4 گیگابایت رم رشد محسوسی دیده می شود. همچنین انتظار می رود Windows 7 از تمامی پتانسیل های سخت افزاری سال 2010 میلادی بهره ببرد و مایکروسافت بتواند راه انداز های بهینه تر و بیشتری تا آن زمان تهیه کند.

Hyper-Vت-6بخش مهمی در سیستم عامل Windows Server 2008 دارد؛ انتظار داشته باشیم که Windows 7 نسخه شبیه سازی شده از این فناوری را در فرم Desktop داشته باشد. البته شاید این انتظار ما فقط در نسخه های تجاری یا enterprise، Windows 7 برآورده شود. این فناوری پشتیبان گیری و ترمیم سیستم عامل را به مقدار قابل توجهی برای شرکت ها و رایانه های تجاری آسان می سازد. همچنین یکپارچه سازی این فناوری با تکنیک های امنیتی سخت افزاری نظیر TPM می تواند امنیت را دوچندان ارتقا دهد. Windows 7 به یقین از ابزار مدیریتی PowerShell بهره خواهد برد.

7- مایکروسافت از اپل درس هایی آموخته است. مایکروسافت تا لحظه انتشار نسخه نهایی Windows 7 نمی خواهد اطلاعات کاملی درباره تجهیزات Windows 7 ارائه دهد این درس را مایکروسافت از اپل و موفقیت اپل در اجرای این سیاست آموخته است. به هرحال همان طور که این بار مشاهده کرده ایم اطلاعات داده شده به شرکای مایکروسافت هیچ گونه رخنه یی به خبرگزاری ها و عموم نداشته است

اعتماد۶/۹/۸۷

همانند یک نابغه فکر کنید

همه افراد دوست دارند مانند افراد نابغه و روشنفکر تفکر کنند. ولی چگونه این کار را انجام دهند را نمی‌دانند. حتی اگر نابغه هم نباشید، می‌توانید از راهکارهای کسانی مثل ارسطو و اینشتین برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره بهتر زندگیتان استفاده کنید.

با به کارگیری از 8 راهکار مهم که شما را تشویق می‌کند تا به جای پروراندن فکرها و تصورات بیهوده، کارآمد و مفید فکر کنید تا راه‌حل مشکلاتتان را خودتان به دست آورید. این راهکارها، روش‌های رایج بین نابغه‌های عرصه علم، هنر و صنعت طی تاریخ بوده است.

1ــ به مشکلات از جوانب مختلف نگاه کنید:  دیدگاه‌های جدیدی را برگزینید که دیگران از آن استفاده نمی‌کنند. لئوناردو داوینچی عقیده داشت برای به دست آوردن علم در مورد یک مشکل باید یاد بگیرید چطور آن مشکل را به راه‌های مختلف بازسازی کنید. او می‌گفت همیشه اولین برخورد او با یک مشکل کمی متعصبانه بوده است. به همین دلیل سعی داشت مشکلات را از جوانب مختلف بررسی کند.

2ــ تجسم کنید: اینشتین وقتی به حل یک مشکل فکر می‌کرد، می‌کوشید موضوع خود را با استفاده از نمودارهای مختلف به چند طریق ممکن حل کند. او راه‌حل‌ها را تجسم می‌کرد. عقیده داشت کلمات و اعداد به آن شکل نقش مهمی در فکر کردن در مورد راه‌حل یک مشکل ندارند.

3ــ ایجاد کنید: یکی از ویژگی‌های متمایز نابغه‌ها استعداد تولیدی و زایایی آنهاست.

توماس ادیسون 1093 حق ثبت اختراج داشت. او با ارائه فکر و تدبیر، سودمندی وسایل اختراعی خود را تضمین می‌کرد. دین کیت، از دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه 2036 مخترع تاریخ به اثبات رساند که بزرگ‌ترین دانشمندان نه تنها آثار فوق‌العاده‌ای می‌ساختند، بلکه آثار بد و به درد نخوری هم در کارنامه خود داشته‌اند. آنها از شکست نمی‌ترسیدند و آنقدر تلاش کردند تا به موفقیت دست یافتند.

4ــ ترکیبات جدید بسازید: افکار، ایده‌ها، تصاویر و اندیشه‌هایتان را ترکیب و دوباره ترکیب کنید و آنها را به صورت ترکیبات مختلف درآورید؛ هرچند طبیعی و مناسب نباشند. قانون‌های توارث که علم جدید ژنتیک بر پایه آن قرار داده شده، توسط راهبر استرالیایی، گریگومندل مطرح شده که ریاضیات و زیست‌شناسی را برای ایجاد یک علم جدید با هم ترکیب کرد.

5 ــ رابطه‌سازی کنید: بین موضوعات نامشابه ارتباط برقرار کنید. داوینچی قادر بود میان صدای زنگ و آب ارتباط ایجاد کند. ساموئل مورس توانست با مشاهده ایستگاه‌های حمل و نقلی توسط اسب، ایستگاه‌های تقویت‌کننده‌ای برای سیگنال‌های تلگراف اختراع کند.

6 ــ متضاد فکر کنید: فیزیکدان معروف نیلز بوهر عقیده داشت اگر متضادها را کنار هم بیاورید، خواهید دید افکار و اندیشه‌تان به مرحله جدید منتقل می‌شود. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم یک موج باعث شد به اصل تکمیل برسد. افکار معلق و مسکوت می‌تواند به شما برای خلق یک شکل جدید کمک کند.

7ــ استعاری فکر کنید: ارسطو استعاره را یکی از علامت‌های نوابع می‌دانست و عقیده داشت هر فردی که ظرفیت درک شباهت‌های بین دو قلمرو کاملا متفاوت را داشته باشد و بتواند آنها را به هم ربط دهد، یک نابغه است.

8 ــ خود را برای شانس آماده کنید: هرچه برای انجام کاری تلاش کنیم و شکست بخوریم، مشغول کاری دیگر خواهیم شد. این اولین اصل تصادف خلاقانه است. شکست زمانی می‌تواند سودمند باشد که ما به آن به عنوان یک نتیجه بی‌حاصل فکر نکنیم. به جای این، روند کار، مولفه‌های آن و طریقه تغییر آنها را تحلیل کنیم تا به نتیجه برسیم. نپرسید چرا من شکست خوردم؟! بپرسید چه کرده‌ام؟! 

ترجمه: رزیتا شاهرخ
منبع:readers digest

چگونه از شکست‌های خود در زندگی درس بگیریم

شکست، ‌پلی ‌برای ‌پیروزی
هنگامی که انسان موفق بر زمین می‌افتد، فورا بر میخیزد، از شکست خود درس می‌گیرد، ضربه را از یاد می‌برد و به سمت جایگاهی بلندتر حرکت می‌کند. اگر زندگی مشاهیر بزرگ دنیا را از نظر بگذرانید، متوجه می‌شوید کسانی که به موقعیت‌های بزرگ دست یافته‌اند، زیر فشار ضربات شکست استخوانی خرد کرده‌اند.
ر که در این حد از موقعیت قرار گرفته باشد، با مخالفت‌ها، ناامیدی‌ها، موانع و بدبیاری‌های فراوانی رو در رو بوده است.

شرح احوال و ماجرای زندگی انسان‌های بزرگ را به قلم خود آنها بخوانید تا بار دیگر دریابید که چگونه هر یک از این افراد بارها و بارها توانستند در برابر موانع و مشکلات سر خم نکنند.

کار دیگری هم میتوانید بکنید. ازدوستان و آشنایان یا هر کسی که به نظر شما واقعا در زندگی موفق است، اطلاع پیدا کنید. وقتیهمه‌چیز را درباره او فهمیدید، متوجه میشوید که بر دشواری‌ها و موانع بزرگ فایق آمده است.

امکان ندارد بدون وجود مخالفت، مشقت و موانع به موقعیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم. ولی امکان آن وجود دارد که از موانع برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم. هنگامی که از مساله‌ای ضربه می‌بینیم، غالبا چنان در آغاز دچار احساسات می‌شویم که نمی‌توانیم از آن تجربه‌ای بیندوزیم. ما می‌توانیم شکستها را به پیروزی تبدیل کنیم.

یعنی درسی بگیریم، آن را به کار ببندیم و بعد به شکستی که پشت سر گذاشته  ایم نگاه کنیم و لبخند بزنیم. از هم اکنون تصمیم بگیرید از هر مانعی که در سر راهتان سبز می‌شود، چیزی به غنیمت بگیرید. بار دیگری که در محیط کار یا منزل با مشکلی روبه‌رو می‌شوید، بر اعصابتان مسلط شوید و بکوشید علت آن را پیدا کنید.

از این راه می‌توانید جلو اشتباه‌های مجدد ‌‌را‌ بگیرید. ضربه خوردن تجربه با ارزشی است، در صورتی که بتوانیم از آن درسی بگیریم. ما انسانها موجودات عجیب و غریبی هستیم، خیلی سریع برای پیروزی‌های خود اعتباری تمام عیار قائل می‌شویم. هر‌وقت به موقعیتی میرسیم ، می‌خواهیم همه عالم و آدم را خبر کنیم. طبیعتا دوست داریم همه ما را به یکدیگر نشان دهند و بگویند: «او را می‌بینی؟ چنین و چنان کرده است.»

با وجود این، عادت داریم به همان سرعت دیگر افراد را به خاطر بروز هر مانع کوچکی مقصر بدانیم. وقتی فروش کم می‌شود ، فروشنده‌ها به طور طبیعی تقصیر را گردن مشتری‌ها می‌اندازند. وقتی کارها از دور خارج می‌شود ، مدیران اجرایی به طور طبیعی کارمندان یا دیگر مدیران را سرزنش می‌کنند.

بعید نیست در این دنیای دیوانه کسانی بخواهند به ما ضربه بزنند، ولی در بیشتر موارد، خودمان باعث سقوط خود می‌شویم. شکست‌های ما در اثر بی‌کفایتی فردی یا اشتباه‌های خودمان است.

واقعگرا باشید. خودتان را در یک لوله آزمایش بگذارید و از دید یک شخص ثالث و بیطرف به خودتان نگاه کنید. ببینید آیا دارای ضعفی هستید که پیش از این، هرگز متوجه آن نشده‌اید؟ اگر ضعفی دارید، برای اصلاح آن دست به کار شوید. بیشتر مردم آنقدر به خودشان عادت می‌کنند که توانایی دیدن راههای اصلاح نفس را از دست می‌دهند.

خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دادن تاثیر سازنده‌ای دارد. به انسان کمک می‌کند که کارآیی و قدرتی را که لازمه موقعیت است، به دست آورد. مقصر دانستن دیگران تاثیری ویرانگر دارد. از اثبات کردن این‌که دیگری دارد اشتباه می‌کند، مطلقا هیچ سودی عایدتان نمی‌شود. به گونه‌ای سازنده خود را مورد نقد و ارزیابی قرار دهید.

از ناتوانایی‌ها و بی‌کفایتی‌های خود فرار نکنید. معیارهای بالاتری را در نظر بگیرید. و مانند افراد موفق، کاستی‌ها و ضعف‌های خود را جستجو و سپس آنها را اصلاح کنید. در حقیقت، عامل اصلی موفقیت انجام همین کارهاست. البته غرض از یافتن عیوب آن نیست که به این گونه افکار میدان دهید: این هم یک دلیل دیگر برای بازنده بودن من برعکس، به خطاهای خود از این دید بنگرید: «این هم راه دیگری است که می‌تواند از من یک پرنده بزرگ بسازد.»

آلبرت هویارد می گفت: «یک انسان شکست‌خورده کسی است که با وجود اشتباه‌های احمقانه‌ای که مرتکب شده است، نمیتواند تجربه‌ای بیندوزد.» بیشتر، شکستهای خود را ناشی از بدشانسی می‌دانیم. می‌گوییم: «رسم روزگار است دیگر، کاری نمی‌شود کرد.» ولی دست نگه دارید و یک لحظه بیندیشید. رسم روزگار آنقدرها هم بی‌حساب و کتاب نیست و به دلایل نامعلوم، نتایج معلومی را موجب نمی‌شود.

اعتقاد به رسم روزگار، هیچ تجربه‌ای در پی ندارد و آمادگی بیشتری برای رویارویی با مشکلی که قبلاً در شرایط مشابه داشتیم، به ما نمی‌دهد. مربی فوتبال که پس از شکست تیمش در مسابقه روز شنبه می‌گوید: «خوب بچه‌ها، این هم یه رسم روزگار دیگه» کمکی به تیم خود برای پرهیز از اشتباه‌های مشابه در مسابقه شنبه آینده نمی‌کند.

به جای مقصر دانستن بخت و اقبال، موانع را بررسی می‌کنید. هرگاه مغلوب شدید، درس بگیرید. بسیاری از افراد خسته و رنجور از زندگی، محرومیت خود را با عبارات بخت بد، بخت شوم و بخت شور، توصیف می‌کنند.

این مردم هنوز مانند کودکان فکر می‌کنند، خام هستند  و بدون داشتن هیچ درکی از شرایط خود، عاجز از دیدن فرصت‌هایی هستند که آنها را بزرگتر، قویتر و متکی به نفس‌تر می‌کند. دیگر اقبال خود را محکوم نکنید. مقصر دانستن آن، هیچ انسانی را به هدف خود نرسانده است.

مشکل اصلی این است که بیشتر مردم وقتی به مانع سختی در کار بر می‌خورند، فقط شکست را در نظر می‌آورند و به این ترتیب مغلوب می‌شوند.

وقتی یقین پیدا می‌کنید که راهی هست، به طور خودکار انرژی منفی را (کنار بکشیم، برگردیم عقب) تبدیل به انرژی مثبت می‌کنید (ادامه بدهیم، جلو برویم.) تنها زمانی یک مساله یا یک مشکل غیر قابل حل می‌شود که فکر کنید غیرقابل حل است. با ایمان داشتن به امکان وجود راه‌حلی برای مشکلات، راه‌حلها را جذب می‌کنید. به خودتان حتی اجازه صحبت یا فکر درباره ناممکن بودن راه‌حلها را ندهید.

وقتی به مانعی بر می‌خورید، لازم نیست کل برنامه را زیر سؤال ببرید. بهتر است عقب گرد کنید و به تجدید قوا بپردازید. کارهای ساده و جذابی را امتحان کنید، مانند نواختن ساز یا پیاده روی یا چرتی کوتاه.

بدین‌ترتیب، وقتی دوباره با آن مانع روبه‌رو می‌شوید، خود‌به‌خود، راه‌حل آن هم به سراغتان می‌آید. در موقعیت‌های حساس دیدن جنبه‌های مثبت و خوب نیز می‌تواند موقعیت آفرین باشد. در پایان به یاد داشته باشید که همیشه همان چیزی به سراغتان می‌آید که انتظار دیدنش را دارید. طرف مثبت را ببینید تا بر شکست غلبه کنید. اگر ذهنیتی روشن نسبت به مسائل پیدا کنید، همه عوامل به سود شما وارد عمل خواهند شد.

اگر همواره فکر شکست را در ذهن می‌پرورانید، مصرا از شما می‌خواهم خود را از شر این فکر موذی نجات دهید؛ چون فکر شکست، شکست می‌آورد. از این پس به خود بگویید: «من مغلوب شکست نخواهم شد.»

نباید از مشکل ترسید، باید به خود بقبولانید و تلقین کنید که خدا با شماست و به کمک او موفق خواهید شد، هر مشکلی را از سر راه بر‌دارید.

در مقابل مشکلات مقاومت کنید و کاری برای از بین بردن آنها انجام دهید. شما با تکیه به ایمان می‌توانید در هر کاری موفق شوید، ایمان به خدا و ایمان به خودتان، ایمان بالاترین سلاحی است که به آن نیاز دارید با سلاحی کافی و حتی بیش از رفع نیاز. ایمان موجب پایداری، قوت و استقامت می‌شود. در ایمان پویایی و قدرتی وجود دارد که به هنگام بروز مشکلات انسان را مقاوم نگاه می‌دارد.

اگر نگرش شما این باشد که «من با توکل به پروردگار به هر کار توانا هستم» در آن صورت نگرش جدیدی را به ذهن منتقل میکنید. روی انگاره‌های مثبت مرتباً تاکید بگذارید‌ و ببینید چگونه باورتان خواهد شد که میتوانید راه‌حلی برای مشکلات خود پیدا کنید.

در پایان 5 راهنمایی را که کمک می‌کند، شکست‌ها را به پیروزی تبدیل کنید:

1ــ از شکست‌ها به گونه‌ای برداشت کنید و درس بیاموزید که راه را برای موفقیت شما هموار سازد. هنگامی که با شکست مواجه شدید علت آن را ریشه‌یابی کنید، سپس بر آن شوید که به وقت دیگر پیروزی به دست آورید.

2ــ شهامت آن را داشته باشید از خودتان انتقاد در جهت سازندگی به عمل آورید. نکات ضعف و اشتباه‌های خود را بررسی و سپس آنهارا تصحیح کنید.

3ــ شاکی بودن و از بخت بد نالیدن را متوقف کنید. علل هر پس ماندگی و توقف را جویا شوید و موجب اشتباه را پیدا کنید. یادتان باشد از گناه کارها را به گردن بخت انداختن، هیچ‌کس‌به منزل مقصود، رهنمون نشده است.

4ــ پشتکار و پایداری را با آزمایش درهم آمیزید. در راستای هدفتان حرکت کنید. اما هیچ وقت سرتان را به سنگ نکوبید و اظهار پشیمانی نکنید، سعی کنید به آزمایش‌های دیگری دست بزنید.

5ـ به خاطر داشته باشید، در هر موقعیتی یک طرف خوب و زاویه رویش وجود دارد. آن را پیدا کنید، سپس با بررسی آن، نومیدی را از فضای اندیشه خود خارج سازید. 

جام جم ۳/۹/۸۷

15 میلیون جوان در انتظار ازدواج

 مشاور رئیس سازمان صداوسیما در امور جوانان با اشاره به تعداد ازدواج‌های معوقه کشور، گفت: بیش از 15میلیون جوان مجرد در انتظار ازدواج به سر می‌برند.
حمدمهدی قاسمی به فارس گفت: در حال حاضر 12 میلیون جوان در انتظار ازدواج هستند و تعدادی هم از سال‌های گذشته به عنوان معوقه وجود دارد که این موضوع برنامه‌ریزی مسوولان و کارشناسان را می‌طلبد.

وی با بیان این‌ که در سال گذشته تنها 840 هزار ازدواج صورت گرفته است، گفت: اما با این اوضاع، رشد ازدواج در سال 86 نسبت به سال 85 چشمگیر بوده است. با توجه به آمار و برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده، باید هر سال تعداد یک میلیون و 600 هزار ازدواج در کشور صورت گیرد.
وی با بیان این‌ که در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود از لحاظ آماری تنها 50 درصد ازدواج‌های کشور صورت می‌گیرد، گفت: وجود مشکلات مختلف باعث می‌شود تا 50 درصد دیگر انجام نشود.

قاسمی ادامه داد: یک سری از جوانان هم به دلیل فوت همسر و یا طلاق، مجرد هستند که باز از لحاظ آماری جزو 15 میلیون هستند.

وی گفت: طی 10 سال آینده یعنی از سال 85 تا 1395 تعداد 15 میلیون و 435 هزار و 355 نفر جوانان ورودی کشور است و با توجه به این ‌که تعداد ازدواج‌های صورت نگرفته تا سال 85، 3 میلیون و 813 هزار نفر است، سرجمع تعداد ازدواج‌ موردنیاز در کشور در بین گروه سنی جوانان 20 تا 29 ساله طی 10 سال آینده، بیش از 11 میلیون و 500 هزار نفر است.

قاسمی تصریح کرد: باید طبق برنامه 5 ساله کشور 3 میلیون و 800 هزار ازدواج معوقه هر چه زودتر انجام شود. اگر بخواهیم طی یک دهه تعداد ازدواج‌ها به صفر برسد، باید یک میلیون و 630 هزار ازدواج در کشور صورت گیرد؛ به این ترتیب تعداد معوقه‌ها را نیز در دل خود جای خواهد داد و جبران می‌شود.

وی با بیان این ‌که حتی اگر پوشش 50 درصدی در ازدواج داشته باشیم، تاکید کرد، باید یک میلیون و 150 هزار ازدواج صورت گیرد که در این صورت با تعداد ازدواج‌های صورت گرفته در سال 86 باز هم فاصله داریم.

به گفته وی، تعداد ازدواج‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در حال حاضر، تنها 30 درصد ازدواج‌های مورد نیاز کشور تامین می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده، اگر نخواهیم بگوییم که در زمینه ازدواج در بحران هستیم، اما وضعیت موجود هشدار جدی محسوب می‌شود بنابراین خانواده‌ها باید نسبت به ازدواج فرزندانشان اهمیت بیشتری دهند و سعی کنند با حمایت‌های صحیح به سر و سامان گرفتن فرزندانشان کمک کنند. 

جام جم ۴/۹/۸۷