کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

کار، انگیزه، ﭘیشرفت

علمی، فرهنگی، هنری....

آیا مترجم بابیلون یک جاسوس افزار است؟

یک کارشناس برنامه نویسی و شبکه های اینترنتی گفت که در هنگام تحقیق و کار بروی برنامه مترجم چند زبانه بابیلون” Babylon Dictionary” متوجه مساله مشکوکی در این برنامه رایانه ای شده است .
به گزارش قدسنا، این کارشناس رایانه ای گفت : در سال 2000 که این برنامه را به دست آوردم بسیار خوشحال شدم ،چون این برنامه چندین زبان را پشتیبانی می کند و جالب آنکه برخلاف سایر نرم افزارهای ترجمه نسخه عبری آن بسیار کامل بود و با تحقیق و موشکافی در برنامه و با بکار بردن یک فایر وال غیر صهیونیستی متوجه شدم که این برنامه اطلاعات پاکت های تی سی پی را به سروری با دامین منتهی به “سی او . آی ال” ارسال می کند .
TCP pockets to a sercer that ends with the name .co.il ) ) و با علم به اینکه این دامنه (دومین) متعلق به سرورهای سایتهای اسرائیلی است ،اطمینان پیدا کردم که این یک شرکت یهودی با برنامه نویسان یهودی است که هر چند به امریکا یا کشوری دیگر مهاجرت کرده است اما سیاستهای صهیونیستی را دنبال می کند و در سیستم جاسوسی یهودیان اسرائیل بکار می رود .

وی ادامه داد : این نرم افزار با برنامه کم حجمی که بطور مخفیانه با خود همراه دارد و بروی رایانه کاربر نصب می شود ، قادر است به راحتی اطلاعات و برنامه و اعداد و ارقام دستگاه و به اصطلاح کاربردهای statistics را بخواند و ضبط کند و در هنگام اتصال به اینترنت برای مسیر اینترنتی مشخص شده در برنامه بفرستد و هر چند اگر تصور کنیم که کار این برنامه محاسبات و آمارگیریهای سری و تحقیقات اکتشاف اسنادی باشد ، نه جاسوسی مستقیم ، باز هم باید گفت که اطلاعات ارسالی ،در مسیر کمک به جریان بخشی به اقتصاد صهیونیسیم جهانی خواهد بود و به نوعی جاسوسی آشکار به حساب می آید .

شرکتهای یهودی جهان به شدت در امور تجسسی دخالت می کنند و اخیرا با خرید تمام شرکتهای بزرگ firewall سهم خود را از بازار تجسس و دزدی اطلاعات بشدت بالا برده اند و در صورت تردید در این مساله می توان با جستجویی اندک درباره شرکت سرمایه گذاری mashov در اینترنت اطلاعاتی در این باره بدست آورد .

وی می افزاید که برنامه جاسوسی موجود در بابیلون کارکرد سی پی یو ( CPU performance) را به شدت تضعیف کرد و آنرا تحت فشار می گذارد تا سرانجام بتواند اطلاعات جمع آوری شده را از روی خطوط اینترنتی به سوی سازندگان خود ارسال کند .(حالا فهمیدم چرا در هنگام کار با “بابیلون” درصد استفاده از سی پی یو تا 100 درصد می رود)

پیش از این فاش شده بود که موساد همکاری بسیار نزدیکی با سایت اینترنتی یاهو داشته است و نرم افزارهای طراحی شده توسط این شرکت توسط سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی تحت کنترل قرار دارد و “یاهوو مسنجر” از جمله این نرم افزارهای پیشرفته است که قابلیت جاسوسی دقیق برای موساد را دارا می باشد.
این نرم افزار قادر است کلمات را در قالب نوشتار یا گفتار تفکیک و حساسیت خود را به کلید واژه های تعریف شده نشان دهد که ازهمین طریق موساد قادر است با ردیابی افرادی که از این نرم افزار برای ارسال مکالمات فوری و یا نامه های الکترونیکی استفاده می کنند، محل فعالیت رایانه مورد استفاده را شناساسی کند و مخالفان خطرناک را که اقدامات امنیتی موثر می کنند از میان بردارد .
وی افزود : بعید نیست که تلفنهای همراه نیز در درون خود اینگونه برنامه های ناشناخته و مخفی جاسوسی داشته باشند و براحتی اطلاعات و موقعیت دارنده خود را در اختیار سازندگان این تجهیزات مدرن قرار دهد

http://forum.persiandown.com

تجارت ۱۳۰ میلیارد دلارى آمریکا و اعراب

واردات کشورهاى عربى از آمریکا در سال ۲۰۰۷ نسبت به گذشته افزایش یافت و صادرات نفتى و غیر نفتى کشورهاى عربى به آمریکا بخش اعظمى از حجم معاملات تجارى آمریکا را به خود اختصاص داد، به طورى که مجموع حجم صادرات و واردات میان آمریکا و کشورهاى عربى در سال ۲۰۰۷ به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید، درحالى که این رقم در سال ۱۹۹۸ از ۳۷ میلیارد دلار تجاوز نمى کرد. افزایش قیمت نفت باعث شد تا ارزش صادرات نفت کشورهاى عربى براى چهارمین سال پیاپى بیشتر شود، به طورى که ارزش صادرات نفت این کشورها در سال ۲۰۰۷ به ۸۵ میلیارد دلار رسید که ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۰۶ یعنى ۱۳ درصد بیشتر است. به طور متوسط درآمدهاى نفتى کشورهاى عربى صادر کننده نفت در سال ۲۰۰۷ ، ۱۲ درصد افزایش یافت، اما لیبى از جمله کشورهایى بود که درآمدهاى نفتى اش ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد.
میانگین واردات کشورهاى عربى از آمریکا حدود ۳۴ درصد افزایش یافت که این درصد در میان کشورهاى مختلف بین ۷ الى ۱۰۰ درصد متغیر بود.
واردات کشور عربستان از آمریکا در سال ۲۰۰۷ ، ۳۷ درصد افزایش و به ۱۰‎/۴ میلیارد دلار رسید. واردات قطر از آمریکا نیز به ۲‎/۸ میلیارد دلار رسید. واردات کشور مغرب نیز براى نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از مرز یک میلیارد دلار گذشت و به ۱‎/۳ میلیارد دلار رسید. واردات الجزایر از آمریکا با ۴۵ درصد افزایش به ۱‎/۷ میلیارد دلار و واردات اردن ۳۰ درصد افزایش یافت. ارزش واردات کشورهاى عربى از آمریکا در دفتر تحلیل هاى اقتصادى ۴۵ (چهل و پنج) میلیارد دلار برآورد شد، اما خدمات شامل واردات نمى شود.
تضعیف ارزش دلار در افزایش واردات کشورهاى عربى بر حسب انتظارات تأثیرگذار بود، به طورى که هیأت خدمات صادرات کشاورزى وابسته به وزارت کشاورزى آمریکا اعلام کرد تعداد زیادى از کشورهاى عربى براى تأمین مایحتاج کشاورزى خویش از جمله گندم و حبوبات به بازارهاى آمریکا رجوع کردند. درصد افزایش صادرات و واردات کشورهاى عربى از آمریکا در جدول زیر طى سال ۲۰۰۷ عنوان شده است

http://www.iran-newspaper.com/

چه کسی می‌گوید سد سازی یعنی توسعه؟

در شرایطی که معمولا سدسازی در کشورها نوعی شاخص توسعه تلقی می‌شود، اما کارشناسان در این همایش با برشمردن پیامدهای ساخت سد در کشور، خلاف این مدعا را اثبات کردند.
فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر در زمینه آب یکی از سخنرانانی بود که با انتقاد از نحوه مدیریت پایدار آب، تضادهای آن را با اصل 44 قانون اساسی یکی از ضعف‌های این بخش قلمداد کرد.
او رویکرد مدیریت آب از دیدگاه تناسب با توسعه پایدار را به دو بخش مدیریت تقاضا و مدیریت عرضه تقسیم کرد: «برنامه‌ریزی در مدیریت تقاضا می‌تواند به کاهش هدررفت بیانجامد این درحالی است که میزان هدررفت در شبکه‌های آبرسانی شهری 50درصد به بالا است. در عین حال در بخش کشاورزی نیز با 60 تا 80درصد، هدررفت مواجهیم این در حالی است که با این میزان هدررفتی که در بخش کشاورزی به وجود می‌آید، می‌تواند گنجایش سدهای زیادی را اشباع کند. بنابراین می‌توان با یک حرکت، بسیار کم‌هزینه‌تر از ساخت سد به کنترل میزان مصرف آب پرداخت. ما همه گزینه‌ها را رها کرده‌ایم و تنها راه‌حل را ساخت سد می‌دانیم.»
ظفرنژاد یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای آب را در به کارگیری ابزارهای مالی چون کاهش یارانه‌ها دانست: «در بخش مدیریت عرضه نیز ساخت سد به تنهایی کافی نیست، چرا که بازیافت، بازچرخانی آب یکی از روش‌هایی است که در دنیا کاربرد بسیار دارد به نحوی که در ایالات متحده آمریکا آب در مصارف صنعتی تا 25بار بازیافت می‌شود، اما در ایران هیچ گونه بازیافتی دیده نمی‌شود.»
او در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از تاثیرات منفی سدها بر منابع آب اشاره کرد: از آنجا که سدها آب را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند به کاهش سالانه 5 تا 10میلیارد مترمکعب آب منجر می‌شوند، برای مثال در سد کرخه سالانه 30میلیون مترمکعب آب تبخیر می‌شود، بنابراین با ساخت سد نه تنها بر منابع آب اضافه نمی‌کنیم که تنها توهم توسعه منابع آب را ایجاد می‌کنیم. به باور این کارشناسان سدهایی که در ایران ساخته می‌شوند غالبا مشکلات زیادی دارند به طوری که هیچ کدام از سدهایی که ساخته شده‌اند ارزیابی تطبیقی ندارند؛ در عین حال در کشور به وفور با سدهای سوراخ مواجهیم که هزینه‌های هنگفتی صرف پوشاندن آنها می‌شود.
او در ادامه به یکی از پیامدهای سدسازی، اشاره کرد: «یکی از پیامدهای سدسازی کاهش کیفیت و بو گرفتن آب است، البته نابودی زیستگاه‌های رودخانه‌ای از دیگر پیامدهای سدسازی بی‌رویه است که اگر با همین سرعت پیش برویم در آینده نام رودخانه برای فرزندان ما نامی ناآشنا خواهد بود.» تخریب میراث فرهنگی، میراث طبیعی، ویرانی جنگل‌ها مانند جنگل البرز، تخریب تالاب‌ها و تخریب دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه از جمله پیامدهایی است که ظفرنژاد ناشی از ساخت سدهای بی‌رویه بر می‌شمارد.
ظفرنژاد در پاسخ به یکی از مخاطبان خود که درخصوص اهمیت سدها در تولید برق پرسید، گفت: «کشورهای توسعه‌یافته به سوی نیروگاه‌های گازی جهت‌گیری پیدا کرده‌اند که در عین حال بهترین گزینه موافق با محیط‌زیست نیز معرفی می‌شود. حتی ناکارآمدی سدها در کنترل سیلاب‌ها نیز برای آنها یک اصل ثابت شده است. بنابراین ساخت نیروگاه‌های گازی کم‌هزینه‌ترین گزینه برای ایران تلقی می‌شود.»
در ادامه این جلسه محمد درویش، عضو هیات‌ علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «در حال حاضر ایران به کشوری تبدیل شده که به اعتراف متولیان حوزه مدیریت آب و بخش کشاورزی هنوز نمی‌تواند آب فراهم شده موجود را با راندمانی درخور و طبق استانداردهای جهانی بهره‌برداری کند. این در حالی است که 2500 سال پیش ایرانیان شبکه پیچیده‌ای از تاسیسات آبیاری را ایجاد کردند که هم‌ طغیان آب را مهار می‌کرد و هم زمان خشکسالی ذخایر مورد نیاز آب را تامین می‌کرد.»
او سخنانش را با طرح این سوال که آیا توسعه پایدار دیگر ارکان و زیربخش‌های توسعه در ایران که متاثر از «سدسازی» است مهیای چنین رشد حیرت‌انگیزی هست یا خیر، ادامه داد: «دست‌کم 90درصد آب قابل استحصال کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. این در حالی است که به ازای هر مترمکعب آبی که وزارت نیرو در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهد تنها 63/0درصد کیلوگرم ماده غذایی تولید می‌شود در حالی که این نرخ در جهان حدود 3 کیلوگرم است.
حال آنکه برای تامین غذای جمعیت در حال رشد در افق چشم‌انداز بیست‌ ساله کشور، این رقم باید به 6/1 مترمکعب برسد یعنی سه برابر رقم فعلی.» درویش در ادامه توضیح داد: «در شرایطی که حداقل 15درصد از تولیدات کشاورزی کشور ضایع می‌شود؛ با این اوصاف و با توجه به تولید 100میلیون تن مواد غذایی در کشور، سالانه 15میلیون تن از این مقدار ضایع می‌شود، بنابراین ضایعات آب نیز به حدود 24میلیارد مترمکعب می‌رسد و این رقم معادل 70درصد آب ذخیره شده در 93 سد کشور است. این در حالی است که بر مبنای محاسبات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای رفع وابستگی از واردات گندم، ذرت، شکر و روغن نباتی تنها به 12میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم و ما دو برابر آن را هدر می‌دهیم.»
این کارشناس بر این باور است که سزاوارتر آن است که به جای آنکه تمام همت خویش را معطوف ساخت سدهای بیشتر کنیم نخست توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشاورزی خود را ارتقا دهیم. او می‌گوید: هنوز نمی‌توانیم همه آبی را که با این مرارت پشت سدها ذخیره می‌کنیم به سوی مزرعه و عرصه تولید هدایت کنیم، چرا که راندمان آبیاری کشور در بخش کشاورزی در بهترین حالت هیچگاه بیشتر از 38درصد گزارش نشده است.
درویش در حالی به این ارقام اشاره می‌کند که می‌گوید 70 سال دیگر زمانی است که این سدها به پایان عمر خود رسیده‌اند و به دلیل پر شدن از رسوبات بیشتر مناسب یک زمین فوتبال خواهند بود و این‌جا است که عدم تناسب وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در بخش اختصاص بودجه خود را نشان می‌دهد

http://www.donya-e-eqtesad.com

یک گام به جلو، برای ساخت مغز مصنوعی

گروهی از دانشمندان نوروساینس در یک مؤسسه تحقیقاتی در کشور سوئیس در حال شبیه‌سازی مغز یک پستاندار هستند.

محققان دانشگاه پلی تکنیک لوزان با همکاری IBM مرحله اول یک طرح بلند پروازانه یعنی کپی کامل مغز انسان روی ابررایانه  را کامل کرده‌اند. مرکز تحقیقاتی این طرح در ساحل دریاچه ژنو واقع شده است؛ همان جایی که ماری شلی شخصیت داستانش دکتر فرانکشتاین را در آنجا تصور کرده. فرانکشتاین هیولایی انسان مانند می‌سازد که دارای نیرویی مخرب می‌شود و در نهایت خالقش را می‌کشد.

در ژوئن 2005 هنری مارکرام مدیر طرح blue brain  از برنامه اش، ساخت مغز انسان، با استفاده از قوی‌ترین ابر رایانه  جهان خبر داد. مارکرام یادآوری می‌کند: نقدها غیرقابل باور بود. همه فکر می‌کردند ما دیوانه شده‌ایم. حتی بیشتر دانشمندان برجسته نوروساینس و نظریه پردازها می‌گفتند طرح شکست خواهد خورد.

بعضی از همکاران مارکرام اعتقاد داشتند اطلاعات کافی برای شبیه‌سازی‌ کامل مغز انسان به سادگی در دسترس نخواهد بود. مارکرام می‌گوید: هیچ دانشمند نوروساینسی وجود ندارد که این قدرت را داشته باشد که بگوید ما به اندازه کافی نمی‌دانیم. ما فقط قسمت کوچکی را می‌دانیم، هیچ کس حتی نمی‌داند که چقدر می‌دانیم.

مارکرام به بازتاب‌های منفی بعد از اعلان طرح توجهی نکرد و بعد از 2 سال ستون نئوکورتیکال موشی دو هفته‌ای را شبیه‌سازی‌ کرد. این مدل دقیقا مانند همتای واقعی اش کار می‌کرد. دیدن پالس‌های این شبیه ساز روی صفحه‌های سه بعدی بزرگی که محققان ساخته‌اند بسیار جالب است.

ستون های نئوکورتیکال آخرین بخش از تکامل مغز ما بوده است و وظیفه استدلال و خودآگاهی را به‌عهده دارد. این تکامل تنها از یک جهش کوچک ناشی شده است. مغز انسان هزاران برابر مغز موش ستون‌های نئوکورتیکال دارد اما تفاوت‌های زیستی بین مغز موش و مغزانسان اندک است. اگر یک ستون نئوکورتیکال بسازیم تقریبا می‌توانیم نئوکورتکس را به‌طور کامل بسازیم البته اگر توان رایانه ها این اجازه را به ما بدهد.

اگر چه یک ستون نئوکورتیکال فقط 2 میلی متر طول و نیم میلی متر قطردارد، اما شامل 10 هزار نورون و 30 میلیون سیناپس است. وسیله‌ای که مرحله اول این شبیه‌سازی‌ بزرگ را انجام می‌دهد ابر رایانه BlueGene/L IBM است که توانایی پردازش 7/18 تریلیون محاسبه را در ثانیه دارد.

این ابر رایانه متشکل از 8 هزار پردازشگر است و یکی از پر قدرت‌ترین ابررایانه های حال حاضر جهان به شمار می‌رود. مارکرام معتقد است با فناوری حاضر امکان ساخت مغز موش وجود دارد، که مرحله بعدی طرح Blue brain  است و قرار است از سال دیگر آغاز شود. بعد از آن شبیه‌سازی‌ گربه سپس میمون و در نهایت مغز انسان انجام خواهد شد.

مارکرام برثبات قانون مور حساب کرده است. زیرا هم اکنون یک رایانه  که توانایی شبیه‌سازی‌ مغز انسان را داشته باشد به اندازه چندین زمین فوتبال است وسالانه 3 میلیارد دلار برق مصرف خواهد کرد. اما در حال حاضر مارکرام به‌دنبال فرصتی برای شبیه‌سازی‌ کامل مغز انسان است، در حالی که محاسبات پیش خواهند رفت.

مدل‌سازی‌ در آینده

به‌نظر می‌رسد مدل‌سازی‌، قدم بزرگی به جلو برای دانشمندان نوروساینس است. هر سال حدود 35 هزار  مقاله نوروساینس منتشرمی شودو شمار مقالات منتشر شده هر سال حدود 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد. بیشتر دانشمندان نوروساینس اگر خوش شانس باشند فقط می‌توانند حدود 100مقاله را در یک سال بررسی کنند.

وارد کردن همه این اطلاعات در طرح Blue brain راهی مشخص برای استفاده و نگهداری این اطلاعات است. مارکرام 44 ساله از آفریقای جنوبی درابتدا علاقه مند به ثبت الکتروفیزیولوژی نورون ها در مؤسسه ماکس پلانک آلمان بود.

او 2 نورون را بررسی کرد و آنها را مرتبط با هم یافت. او می‌گوید: با خودم فکرکردم که خدای من، غیرقابل باور است! تو همچنین می‌توانی ارتباط نورون‌ها را کنترل کنی! سپس تصمیم گرفتم بفهمم که آنها چگونه ارتباط برقرار می‌کنند.

به همین منظور شروع به کشیدن نقشه همه مدارها کردم 15 سال طول کشید. مارکرام همه اطلاعاتی را که از یک دهه و نیم قبل جمع آوری کرده بود اینگونه شرح می‌دهد: این اطلاعات خیلی خسته کننده‌تر از آن هستند که منتشر شوند.

مدل آنجا می‌ماند تا داده‌ها یکی شوند و آزمایش شود که آیا کار می‌کند. یک دانشمند نوروبیولوژی که می‌خواهد یک فرضیه مشخص را در مورد چگونگی یک عملکرد خاص مغز مانند ظرفیت حافظه وبازیابی بررسی کند می‌تواند از طرح Blue brain استفاده کند. این مدل در اختیار تمامی محققان خواهد بود.

تحقیقات بر پایه شبیه‌سازی‌ زمانی ممکن است که قدرت رایانه ای کافی داشته باشیم. امروزه هرهواپیمای تجاری ابتدا در بخش شبیه‌سازی‌ متولد شده است. حتی دوربین‌ها قبل از اینکه ساخته شوند شبیه‌سازی‌ می‌شوند. در فیزیک ما سلاح هسته‌ای را فقط در شبیه‌سازی‌‌ها امتحان می‌کنیم.

مارکرام می‌گوید: ما از شبیه‌سازی‌ در علوم زنده استفاده نمی‌کنیم چون زیست شناسی قوی‌ترین رایانه ها را طلب می‌کند. ما آزمایش هایمان را روی حیوانات انجام می‌دهیم، اما این آزمایش ها در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد، این طرح تمام این تغییرات را هدایت خواهد کرد.

مارکرام شدیدا روی این موضوع تاکید دارد که این طرح ساخت یک سیستم هوش مصنوعی (AI)نیست: ما به‌دنبال ساخت مغز یک روبات نیستیم. شما می‌توانید یک مهندس را استخدام کنید تا این کار را انجام دهد. مهندسان در این کار خیلی بهترند و حتما سریعتر انجامش خواهند داد، ولی احتمالا نتیجه کارBlue brain خیلی بهتر خواهد شد. اگر ما این کار را به درستی انجام بدهیم این مغز می‌تواند صحبت کند.

رمز گشایی

مارکرام منتظر پیدایش نشانه‌های هوش در مغز سیلیکونی نیست. او به‌دنبال کارهای خسته‌کننده تری است. با فهمیدن چگونگی عملکرد مغزمان مشکلات رفتاری نیز مشخص خواهد شد. اختلالاتی مانند افسردگی، جنون جوانی (اسکیزوفرنیا) و زوال عقل بهایی است که ما به خاطر مغز پیچیده مان می‌پردازیم. مارکرام می‌گوید: ما نمی‌دانیم چه اشکالی در این مدارها به وجود می‌آید.

ما هنوز از داروهایی که به‌صورت تجربی آزمایش می‌شوند استفاده می‌کنیم. اگر داروی ترکیبی کار کرد خوب است، اگر نه یکی دیگر را بررسی می‌کنیم. Blue brain می تواند به این تحقیقات سرعت بسیار زیادی بدهد.  استیون رز،  استاد بازنشسته زیست شناسی دانشگاه آزاد نسبت به ساخت مدل زیستی دقیق مغز انسان با استفاده از این سطح دانش و فناوری بسیار مشکوک است.

او می‌گوید: پیوستگی بین قسمتهای مختلف مغز بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان آن را در یک رایانه  شبیه‌سازی‌ کرد. من علیه کسانی که مدل‌سازی‌ می‌کنند نیستم،  اما این طرز تفکر که مدل‌سازی‌ را درهر کاری می‌توان استفاده کرد و تحقیقات روی حیوانات را نفی می‌کند بسیار فریبنده و آرزویی محال است.به وضوح، مارکرام هنوز با شک‌هایی که بعضی افراد در مورد پیروزی او در این طرح وارد می‌کنند روبه‌روست

guardian.co.uk

کوچکترین هلیکوپتر دنیا

 
 
یک مرد ژاپنی که کوچکترین هلیکوپتر جهان را ساخته است، به یادبود لئوناردو داوینچی که برای اولین بار ایده هلیکوپتر را مطرح کرد، در زادگاه او با این هلیکوپتر پرواز خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس جنایی یاناگیساوای 75 ساله گفت پرواز نمایشی با این هلیکوپتر یک‌‌نفره روز 25 مه (5 خرداد) در شهر وینچی در نزدیک فلورانس انجام خواهد شد.
یانگایساوا هلیکوپتر GEN H-4 را که از پروانه، صندلی، زیرپایی، و میله دستی تشکیل می‌شود - در اواخر دهه 1990 ساخت.

به گفته موزه ملی علوم و تکنولوژی ایتالیا، لئونادردو داوینچی، نابغه دوران رنسانس در دهه 1480 یک "پیچ هوایی" aerial screw طراحی کرد- که تصور می‌شود اولین ترسیم از یک ماشین دارای قدرت پرواز عمودی باشد.

یاناگیساوا می‌گوید که شهردار شهر وینچی، داریو پارینی به او اجازه پرواز این هلیکوپتر را داده است.

او گفت: "به نظر می‌رسد که مردم ایتالیا از کار من برای تحقق‌بخشیدن به ایده داوینچی در زادگاهش استقبال کنند."

گرچه این هلیکوپتر 75 کیلوگرمی تنها تا ارتفاع 150 متری می‌تواند از زمین بلند شود، یاناگیساوا گفت که او در  طول سه نمایش 10 دقیقه‌ایش تنها تا ارتفاع 5 متری از زمین بلند خواهد شد، " تا حضار بتوانند من را ببینند و از پرواز لذت ببرند."

سخنگوی رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناختن هلیکوپتر یاناگیساوا را به عنوان کوچکترین هلیکوپتر جهان از لحاظ وزن و طول 4 متری پروانه آن نایید کرده است.

یاناگیساوا پنج تا از این هلیکوپترها را در ژاپن و دوتا از آنها را در آمریما برای استفاده تفریحی فروخته است. قیمت این هلیکوپترها حدود 6 میلیون ین (57140 دلار ) است

همشهری آنلاین

انگلیس اسناد سری بشقاب پرنده‌ها را منتشر کرد

 
 
 وزات دفاع انگلیس پرونده‌های مربوط به مشاهده "اشیای ناشناس پرنده" یا "یوفو‌ها" UFO را که سابقه آنها به دهه 1970 بازمی‌گردد، منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها  وزارت دفاع انگلیس چهارشنبه 14 مه (25 اردیبهشت) این پرونده‌ها را به عنوان بخشی از یک طرح چهارساله برای انتقال همه اسناد مربوط به یوفوها به بایگانی‌های‌ ملی این کشور انجام داده است تا افراد علاقمند بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

این اسناد شامل صدها گزارش پلیس از اظهارات شاهدانی از شمال تا جنوب انگلیس است که نورها و اشیای عجیب در آسمان دیده‌اند.

پرونده‌هایی که در این مرحله علنی شده‌اند سال‌هایی 1978 تا 1987 را در برمی‌گیرند. بقیه این اسناد که مربوط به دهه 1950 و سال‌های اخیر  می‌شوند، بعدا منتشر خواهند شد.

این پرونده‌‌ها  که در حال حاضر در صفحه مربوط به یوفو در وب‌سایت بایگانی‌های ملی قرار داده شده‌اند، از گزارش‌های عجیب و غریب تا موارد  اسرارآمیز و غیرقابل‌توضیح را دربرمی‌گیرند.

 در یکی از این موارد مرد سالمندی مدعی شده بود که موجودات بیگانه فضایی که کاملا سبزپوش بودند او را با سفینه‌شان به گردش برده‌اند و نهایتا به خاطر سنش از دزیدن او منصرف شده‌اند.

اما گزارش‌های معتبرتری هم در میان این اسناد وجود دارد. از جمله گزارش ماموران یک برج مراقبت در فرودگاهی در ساحل شرقی انگلیس در ساعت  4 بعدازظهر 19 آوریل 1984 در مورد یک پدیده هوایی غیرمعمول.

با اینکه این ماموران آدم‌های حرفه‌ای باتجربه و آرامی بودند؛ اما آنها آنقدر نگران از دست دادن شغل‌های‌شان بودند که تقاضا کردند که نام‌های‌شان از گزارش رسمی حذف شود.

آنها می‌دانستند که هیچکس ادعای آنها در این باره باور نخواهد کرد که یک شیء پرنده ناشناس در فرودگاهی در شرق انگلیس که آنها وظیفه نظارت بر آن را به عهده داشتند، مدتی کوتاه به زمین نشسته است، سپس با سرعت فراوان دوباره به پرواز درآمده است.

این افراد که بیش از 8 سال تجربه کاری داشتند، توصیف کرده‌اند که چگونه در حال راهنمایی هواپیماهای کوچک برای فرود بر روی باند شماره 22 بوده‌اند که یک شیء با نور درخشان برخوردند که که بدون اجازه به یک باند دیگر نزدیک می‌شد.

به گفته یکی از ماموران برج مراقبت این شیء با سرعت زیاد نزدیک شده بود، تماس مختصری با باند شماره 27 برقرار کرده و بعد با سرعتی فوق‌‌العاده با زاویه تقریبا عمودی دور شده بود.

این واقعه یکی از معدود مواردی است که توضیح‌داده نشده باقی ماند.

این پرونده‌ها نشان می‌دهد که شاهدان انواعی از نورهای نارنجی، قرمز، سفید و سبز به اشکال مختلف لوزی، مربع یا میله‌اس شکل را به پلیس انگلیس گزارش کرده‌اند که یک پرسشنامه 16 سوالی استاندارد برای موارد مشاهد اشیای پرنده ناشناس دارد.

کارشناسان می‌گویند اغلب موارد گزارش اشیای ناشناس پرنده به چراغ‌های هواپیماها، ستاره‌ها و سیاره‌های درخشان، ماهواره‌ها، شهابسنگ‌ها، سفینه‌های فضایی و مانند اینها مربوط می شود و قابل توضیح هستند.

به گفته کارشناسان این پرونده‌ها بیانگر رویکرد عملگرایانه وزارت دفاع انگلیس به گزارش‌ها در مورد یوفوها است.

از دیدگاه دولت انگلیس این یوفوها  تنها به این علت ارزش بررسی داشتند. که ممکن بود  تهدیدی برای امنیت ملی باشند و هنگامی که مشخص می‌شد که آنها هواپیماهای دشمن نیستند، دیگر کسی به دنبال کردن قضیه علاقه‌ای نشان نمی‌داد.

همشهری آنلاین

سرمایه گذاری برای کم کردن هزینه سفر به فضا

 
نیویورک تایمز؛ناسا قصد دارد با کمک به بخش خصوصی راه هایی برای کاهش هزینه سفرهای فضایی پیدا کند. این آژانس فضایی اعلام کرده است پانصد میلیون دلار به کمپانی هایی که بتوانند نسل جدیدی از شاتل های قابل ارسال به فضا را طراحی کنند که بتوانند به ایستگاه فضایی بین المللی برسند کمک خواهد کرد. البته این شاتل ها باید قابلیت حمل بار و در صورت امکان حمل فضانوردان را داشته باشند. شاتل های فعلی ناسا که مواد و وسایل و فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی می برند یا بازمی گردانند در سال 2010 به پایان عمر خود می رسند و به نظر می رسد از آن زمان تا سالی که بتوان نسل جدید شاتل ها را طراحی کرد و ساخت، امریکایی ها برای رفتن به فضا به موشک ها و سفینه های روسی اتکا خواهند داشت.

مایکل گریفین مشاور ناسا که برای افتتاح یک مرکز فضایی به آفریقای جنوبی سفر کرده بود در این مورد گفت؛ «هزینه سفر به فضا در حال حاضر خیلی بالا است. ما امیدواریم بتوانیم با کمک شرکت های خصوصی راهی برای کاهش هزینه های سفر به فضا پیدا کنیم و بتوانیم بر تعداد سفرهای فضایی بیفزاییم. قطعاً در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حیطه می توان راهکارهایی برای این مساله پیدا کرد.»
http://www.etemaad.com

علل افت تحصیلی در ایران

 
برای پیدا کردن علل یک مشکل به ویژه مشکلات انسانی و اجتماعی تنها نمی توان به یک علت بسنده کرد زیرا پدیده های اجتماعی همانند یک زنجیره با یکدیگر پیوند دارند و در به وجود آمدن یک مشکل دخیل هستند. بنابراین برای یافتن علل آفت تحصیلی، باید مسائل گوناگونی را همچون هوش، انگیزه، هدف، روش مطالعه، اضطراب امتحان، توجه و تمرکز، برنامه ریزی، عوامل جسمانی و روانشناختی، روابط معلم و دانش آموز، مهارت معلمان، شرایط آموزشی، کتاب های درسی، تسهیلات مدرسه، شرایط عاطفی و امنیتی خانواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده، رابطه اولیا و مربیان و... مورد توجه قرار داد. تمامی این عوامل را می توان به سه دسته کلی فردی، آموزشگاهی و اجتماعی و نیز خانوادگی تقسیم کرد. قبل از شرح نقش هر یک از این عوامل و دسته ها باید تاکید کرد آنها را فقط به صورت ذهنی و فرضی و روی کاغذ می توان از یکدیگر مجزا کرد.

در واقعیت گاهی چنان این عوامل درهم تنیده اند و کنش متقابل دارند که تعیین نقش و سهم هر کدام به دشواری امکان پذیر است.

زمانی می توان از افت تحصیلی صحبت کرد که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد. گرچه این تعریف می تواند همه کسانی را که به دنبال شکست های پی در پی تحصیلی از تحصیل عقب مانده اند را دربر گیرد. اما مفهوم افت تحصیلی صرفاً در مردودی و شرکت در امتحانات مجدد (تجدیدی) خلاصه نمی شود و می تواند شامل هر دانش آموز و دانشجویی شود که آموخته های آموزشگاهی او کمتر از توان بالقوه او و حد انتظار از اوست. براساس این تعریف دانش آموزان تیزهوش نیز ممکن است دچار افت تحصیلی و کم آموزی باشند.برای پیدا کردن علل یک مشکل به ویژه مشکلات انسانی و اجتماعی تنها نمی توان به یک علت بسنده کرد زیرا پدیده های اجتماعی همانند یک زنجیره با یکدیگر پیوند دارند و در به وجود آمدن یک مشکل دخیل هستند.

بنابراین برای یافتن علل افت تحصیلی باید مسائل گوناگونی را همچون هوش، انگیزه، هدف، روش مطالعه، اضطراب امتحان، توجه و تمرکز، برنامه ریزی، عوامل جسمانی و روانشناختی، روابط معلم و دانش آموز، مهارت معلمان، شرایط آموزشی، کتاب های درسی، تسهیلات مدرسه، شرایط عاطفی و امنیتی خانواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده، رابطه اولیا و مربیان و... مورد توجه قرار داد. تمامی این عوامل را می توان به سه دسته کلی فردی، آموزشگاهی و اجتماعی و نیز خانوادگی تقسیم کرد. قبل از شرح نقش هر یک از این عوامل و دسته ها باید تاکید کرد آنها را فقط به صورت ذهنی و فرضی روی کاغذ می توان از یکدیگر مجزا کرد.

بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صددرصد به اهداف آموزشی خود برسد ولی موفق بودن هر نظام آموزشی نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد. برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی حتماً باید عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثرهای آن را کاهش داد.

از مهم ترین آفت های نظام های آموزشی جهانی و من جمله کشور ما افت تحصیلی است که همه ساله به صورت های گوناگون تعداد بسیاری از استعدادهای بالقوه انسانی و منابع اقتصادی جامعه را هدر داده و نابسامانی های فردی و اجتماعی را برجای می گذارد، هر چند پاره یی از موارد افت تحصیلی در بعضی از رشته های خاص بیشتر مشاهده می شود ولی می توان علل آن را تقریباً یکسان دانست، از جمله افت بر اثر قصور در اعمال و روش های مناسب آموزشی و پرورشی توسط نظام آموزش و پرورش، معلمان، خانواده و...

بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده اند. این نهاد از یک سو با کودکان و نوجوانان و جوانان خلاق، مبتکر و مستعد و از طرف دیگر با طیف گسترده یی از مردم به عنوان خانواده یا اولیای دانش آموزان در ارتباط است و تعلیمات و آموزش های خود را چه مثبت و چه منفی به پیکره جامعه تزریق می کند.

بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صددرصد به اهداف آموزشی خود برسد، ولی موفق بودن هر نظام آموزشی نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی حتماً باید عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثرهای آن را کاهش داد.
http://www.etemaad.com

مزایده یک تن خاویار

ایرنا؛ تلویزیون العربیه یکشنبه شب به نقل از روزنامه انگلیسی آبزرور گفت؛ دولت ایران تصمیم گرفت یک تن خاویار ایرانی را در یک مزایده علنی در لندن به فروش برساند.این روزنامه پیش بینی کرد این مقدار خاویار حداقل به قیمت چهار میلیون پوند انگلیس به فروش برسد.در تیتر آبزرور آمده است اعلام فروش خاویار ایران، بازار غذاهای گران قیمت را به لرزه درآورده است و ایران سالانه از فروش خاویار به عنوان غذای گران قیمت 50 میلیون پوند درآمد دارد.این روزنامه به نقل از یک فروشنده خاویار در لندن نوشت؛ ایرانیان معمولاً کالای خود را به صورت مستقیم به مشتریان خود می فروختند اما این بار ترجیح دادند خاویار را از طریق مزایده و اعلام آن در روزنامه ها بفروشند.

http://www.etemaad.com

انیمیشن ما به کجا می‌رود؟

  
تاریخ به ما می‌گوید، نزدیک به 50 سال است که ما انیمیشن داریم. خیلی از وقت‌ها این هنر و البته افرادی که در آن تلاش کردند، باعث افتخار ما شدند. هنوز هم که هنوز است، آن آثار و آن افراد مایه مباهات جامعه هنری بویژه هنرمندان انیمیشن هستند؛ اما بعدها اتفاقاتی افتاد که به ما نشان داد راه‌های دیگری برای جهانی شدن مانایی این آثار وجود دارد.
می‌گویند ما در میان کشورهای منطقه در حیطه انیمیشن از همه جلوتریم؛ اما ظاهرا ما تنها در مسابقه با خود برنده بوده‌ایم. وقتی به تاریخ انیمیشن بسیاری از کشورهای مطرح این بخش نگاه کنیم، متوجه می‌شویم اغلب آنها یا با ما شروع کرده‌اند یا این که حتی از ما چند دهه بعدتر شروع کرده‌اند، ولی محصول عمل ما با آنها چنان متفاوت است که اصلا نیازی به مقایسه نیست.

این موضوع را پیشتر هم گفته‌ایم که ماحصل درآمد بعضی از این کشورها  تنها از حوزه انیمیشن  به اندازه صادرات نفت کشور ماست! اما چگونه است که ما هنوز اسیر محلی فکر کردن و جهانی عمل کردن هستیم؟
می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل انیمیشن ما مدیریت آن است، این که سیستمی به وجود نیامده تا بعد از این همه سال بتوانیم تولید و ارائه آن را به سامان برسانیم.

بودجه، یکی از مشکلات انیمیشن

بهرام عظیمی از شناخته شده‌های هنر انیمیشن در این باره می‌گوید: حقیقت این است که اتفاق مثبتی در سه‌چهار سال گذشته در زمینه هنر انیمیشن افتاده و آن افزایش بودجه در این خصوص است.

همچنین به غیر از ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی متولی کار هنری هستند، دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی هم برای معرفی سازمان و اهداف خود به استفاده از دنیای انیمیشن روی آورده‌اند؛ منتها تا چند سال پیش اکثر اشخاصی که در زمینه انیمیشن فعالیت داشتند، حس می‌کردند با رفع مشکل بودجه، مشکل انیمیشن هم رفع می‌شود؛ ولی اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که نبود نیروی متخصص کافی برای تولید، مشکل اصلی انیمیشن ماست. ای کاش سال‌ها پیش به فکر تربیت نیروهای متخصص در این زمینه افتاده بودیم؛ هر چند دانشگاه‌های ما سال‌هاست که نیروی به ظاهر متخصص به بازار کار معرفی می‌کنند، ولی شاید 30 تا 40 درصد این فارغ‌التحصیلان انیمیشن به کارهای تولیدی روی می‌آورند و خیلی از آنها جدا از رشته تحصیلی خود به کارهای دیگر هنری می‌پردازند. نداشتن تعهد کافی و عرق به تولید انیمیشن با کیفیت مناسب از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان انیمیشن ایران است. قشر جوانی که آینده‌ساز این رشته است با وجود دستیابی به امکانات و منابع تولید انیمیشن نسبت به گذشته تا حد زیادی نسبت به کارشان متعهد نیستند و بنده به عنوان یکی از تولیدکنندگان انیمیشن برای بازار داخلی بشدت در این زمینه احساس خطر می‌کنم.

وضعیت انیمیشن در کشور ما به نوعی یادآور تقابل سنت و مدرنیته است. در جایی که جهان می‌کوشد در این خصوص هر چه بیشتر و بهتر به پیش رود، دستاورد چنین نگاهی هم چیزی جز انبوه انیمیشن‌های متفاوت و تاثیرگذار نیست و انیمیشن ما در خم همان اگرها و بایدهای همیشگی و قدیمی مانده است. برای این هنر مغفول چه کار می‌توان کرد؟

بحران مدیریت‌

بابک نکویی، از فعالان هنر انیمیشن نیز با اشاره به این که دانش انیمیشن نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر شده است، می‌گوید: مهمترین چالش پیش روی انیمیشن ما مدیریت حمایت‌کننده و تهیه‌کننده است. از آنجا که انیمیشن محصولی نیست که در ایران بازار خصوصی داشته باشد، بنابراین حمایت از تولید آن نیاز به تهیه‌کننده دارد. در حال حاضر ما بیشتر تهیه‌کننده دولتی داریم تا تهیه‌کننده خصوصی. مشکل بزرگ ما با تهیه‌کننده دولتی هم برآورد هزینه است که از سال 76 تاکنون هزینه تولید سریال انیمیشن تغییر نکرده است.

آیا برگزاری مراسم‌هایی مثل همایش ملی انیمیشن ایران می‌تواند باعث اتفاقی در انیمیشن کشور ما شود؟

علی‌اکبر صادقی از پیشکسوتان سینمای انیمیشن و عضو هیات علمی نخستین همایش ملی انیمیشن ایران می‌گوید: قصد داریم تا از این طریق، آگاهی علاقه‌مندان سینمای انیمیشن را بالا برده و توجه سازمان‌های مختلف را معطوف به این هنر و صنعت کنیم که این امر اعتلا و پیشرفت کمی و کیفی سینمای انیمیشن را در ایران باعث خواهد شد.

این پیشکسوت در ادامه می‌گوید: با توجه به استعدادهای فراوانی که نزد هنرمندان سینمای انیمیشن ایران وجود دارد، می‌توانیم با برپایی همایش ملی انیمیشن ایران از تجربیات همه بزرگان و استادان استفاده کنیم تا درصدد حل مشکلات فراروی سینمای انیمیشن برآییم.

علیرضا گلپایگانی، رئیس گروه انیمیشن دانشگاه هنر هم انیمیشن در ایران را رو به پیشرفت می‌داند و می‌گوید: هر چیزی که زنده است رشد می‌کند و انیمیشن ایران نیز از این قاعده جدا نیست و در حال رشد و ارتقاست.
این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: سیاست‌های جدید صدا و سیما برای مقابله با تهاجم فرهنگی باعث شده تا این سازمان، میزان سفارش خود را بالا ببرد، به همین دلیل تولید انیمیشن از نقطه نظر کمی و سفارش‌پذیری در بهترین شرایط خود قرار دارد که با گذشته بسیار متفاوت است.

هنوز مدت زیادی نیست که مجموعه تیزرهای گوناگون و آن شخصیت‌های انیمیشنی جذابشان در بین مخاطبان ما  و حتی مخاطبان کشورهای همسایه  خواهان پیدا کرده است. همه اینها ثابت می‌کند که ما می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و جایی برای خود باز کنیم. پس مشکل کجاست؟

عظیمی در این باره می‌گوید: مشکل تولید انیمیشن در ایران نسبت به کشورهایی که تولید انیمیشن آنها  همزمان با ما یا حتی چند دهه بعد از ما شروع شد، این است که در کشورهای دیگر روحیه تولید انیمیشن یا خیلی از چنین هنرهایی به صورت گروهی وجود دارد و مدیریت در آن کشورها به حدی قوی است که همزمان می‌تواند به عنوان مثال 200 هنرمند را با تخصص‌های مختلف به مدت یک سال برای تولید یک فیلم سینمایی انیمیشن در کنار هم گرد آورد و در نهایت به نتیجه مطلوب برساند، ولی در کشور ما به ندرت پیش می‌آید که یک تیم 5 نفره هنری بتوانند 6 ماه در کنار هم کار کنند.

موضوع هر چه باشد امیدواریم مشکلات ریز و درشت این هنر مغفول هر چه زودتر رفع شود و انیمیشن ما بتواند ابعاد ناشناخته‌اش را به همه بازشناساند

http://www.jamejamonline.ir